Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: 1999-2019: we kijken vandaag meer tv!

Vrijdag 29 November 2019

Seen from Space: 1999-2019: we kijken vandaag meer tv!

Assets :


Iedereen weet dat jongere generaties veel minder televisiekanalen kijken dan hun oudere voorgangers op dezelfde leeftijd, en al helemaal als het om lineaire tv gaat. Maar hoe evolueerde de kijkduur in feite?

We hebben de evolutie van de dagelijkse kijkduur (ATV) tussen 1999 en 2019 geanalyseerd door het universum van de CIM TV te verdelen in stukken van tien (4-14, 15-24, 25-34, enz.). Bedoeling is om vragen te beantwoorden als: "Welke televisiekijkers van 35-44 jaar werden in 2019 de kijkers die in 1999 15-24 jaar oud waren in termen van kijkvolume?" Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de vele evoluties van CIM TV gedurende deze lange periode, om aldus vergelijkbare dingen te kunnen vergelijken.

Qua live-visie kijken enkel Franstalige millennials die in 1999 tussen de 4 en 14 jaar oud waren 20 jaar later (25-34 jaar oud) minder live televisie. De Vlaamse 4-14-jarigen van toen kijken evenveel, en alle oudere groepen kijken meer. Als we het uitgestelde kijken toevoegen (gemeten sinds 2009 maar geïntegreerd in de CIM-currency sinds 2010), zien zelfs deze Franstalige kinderen van 1999 hun index positief evolueren. Dezelfde kijker besteedt dus meer tijd aan televisiekanalen dan in 1999, ongeacht hoe oud hij in 99 was!

Als we vervolgens het Other Screen Usage toevoegen (dat in 1999 beperkt was tot de videorecorder, maar in 2019 DVD, VOD, digitale opnames, consoles en andere apparaten omvat), schieten de cijfers omhoog. Voor dezelfde kijker, ongeacht de leeftijdsgroep in 1999, ligt de kijktijd voor televisie (alle activiteiten samen) in 2019 tussen 45% en 85% hoger dan in 1999. Er zijn vandaag inderdaad zoveel meer dingen te doen met een tv-scherm dan 20 jaar geleden. Ter herinnering, de eerste dvd-spelers werden hier in 1998 op de markt gebracht.

Natuurlijk komt de neiging om meer televisie te kijken naarmate je ouder wordt, niet als een verrassing. En ja, uitgesteld kijken – iets wat nog niet bestond in 1999 -  is nefast voor televisiereclame en is blijven toenemen. Als we naar dezelfde doelgroep kijken (en dus niet dezelfde mensen), moeten we wachten op de leeftijdscategorie van de 25-34-jarigen om een equivalente totale tv-consumptie terug te vinden als twintig jaar geleden. En binnen tien jaar zouden dezelfde berekeningen op generation Z negatieve cijfers kunnen opleveren. Maar het is toch verbazend dat de kids uit 1999 die vandaag tussen 25 en 34 jaar zijn, nog steeds elke dag 70 minuten meer tv kijken dan toen ze kind waren (Total Screen Usage, gemeten door het CIM, dus enkel op het tv-toestel).

Archief / INTELLIGENCE