Fr
Close

INTELLIGENCE

Lange termijn relaties tussen bureau en adverteerder zijn efficiënter

Donderdag 14 November 2019

Lange termijn relaties tussen bureau en adverteerder zijn efficiënter

65% van de grote multinationale adverteerders vindt een lange termijn relatie met hun bureau belangrijk en zelfs essentieel om kwalitatief werk te kunnen leveren. Dat is een van de lessen uit ‘Effective Agency Management’, een onderzoek dat de WFA voerde in samenwerking met The Observatory International.
 
Deze studie toont onder andere dat de bureaus die zo’n lange termijn relatie met hun klanten onderhouden, volgens deze laatste beter werk afleveren. Adverteerders die betrokken zijn in zo’n lange termijn relatie zijn meer geneigd om hun bureau beter te beoordelen dan diegenen die op projectbasis werken.
 
Het onderzoek buigt zich ook over mogelijke werkpunten in de relatie tussen bureau en adverteerder. De factor die adverteerders zelf het vaakst aanhalen, is de kwaliteit van de briefings: 79% vindt een goede briefing essentieel, slechts 17% beoordeelt hun briefing als ‘zeer goed’ en niemand heeft het gevoel op dit vlak uit te blinken.
 
Zoals verwacht willen adverteerders ook de samenwerking tussen marketing en procurement verbeteren. 83% van de marketeers zegt nauw samen te werken met procurement voor de onderhandelingen over de agency fee, maar opdat het op een transparante manier zou werken, geven ze toe dat er processen en absolute duidelijkheid zouden moeten komen over de rollen en verantwoordelijkheden van elke betrokkene bij alle aspecten van het agency management.
 
Het laatste punt dat vatbaar is voor verbetering hangt samen met het beschikbare budget en de noodzaak om een goed evenwicht te vinden tussen de voortdurend opgetrokken ambities door de complexiteit van het communicatie-ecosysteem, en een duidelijk gedefinieerde scope voor de interventie van het bureau. Als het bureau vaststelt dat hetgeen waarvoor het getekend heeft niet beantwoordt aan de verwachtingen van de klant, creëert dat frustraties, besluit de WFA-studie.
 
“Niemand kan een goede relatie tussen bureau en adverteerder garanderen, maar marketeers en hun collega’s van procurement kunnen op zijn minst samenwerken om dat doel te bereiken. Dat zal leiden tot een langere en doeltreffendere relatie die de business zal helpen groeien en bijdragen tot de creatie van sterkere merken”, besluit Stephan Loerke, de CEO van de WFA.
 
Effective Agency Management' is enkel beschikbaar voor de leden van de WFA.

Archief / INTELLIGENCE