Fr
Close

INTELLIGENCE

IPG Mediabrands buigt zich over de nieuwe betaalwijzen

Woensdag 16 Oktober 2019

  IPG Mediabrands buigt zich over de nieuwe betaalwijzen

"De betaling is een cruciale etappe in de interactie tussen klant en merk. Ze besluit een transactie en markeert een geslaagde conversie. Toch worden betaalmiddelen ondanks hun strategische belang vaak verwaarloosd door retailers. De nieuwe technologieën veranderen radicaal de manier waarop we aankopen doen en onze banktransacties uitvoeren", aldus Noelle Stevens, trade marketing director bij IPG Mediabrands die het heeft over een onderzoek naar de kwestie dat de groep onlangs voerde bij 1.000 Belgen (smartphone bezitters).

Het IPG Mediabrands onderzoek wijst om te beginnen op een versnelde inburgering van mobiele betalingen en bankdiensten. Zo installeerde 75% van de respondenten een bankapp op hun smartphone en dat percentage loopt zelfs op tot 86% bij de 18-34-jarigen.

Als ze eenmaal geïnstalleerd zijn, worden deze apps overigens heel regelmatig gebruikt: minstens een keer per week voor 62% van de respondenten. 44% downloadde ook een mobiele betaalapp zoals Payconiq by Bancontact, "en nieuwe diensten als Google Pay en PayPal moeten niet onderdoen, aangezien 23,4% van de 25-34-jarigen ze al gebruikt", zegt het bureau nog.

Nog volgens de studie denkt 41% van de respondenten dat de nieuwe betaalmiddelen met gezichtsherkenning, wearables of voice, onze bankkaarten binnen dit en tien jaar zullen vervangen. Bij de ondervraagde CEO's en directeurs is dat zelfs 59%.

"Toch is er nog veel voorlichtingswerk nodig, want amper 14% is bereid om in de toekomst betaalmiddelen met gezichtsherkenning te gebruiken en 12% met wearables", aldus Noelle Stevens.
Betalingen met een vingerafdruk lijken beter te overtuigen: 29% van de respondenten zegt bereid te zijn ze binnenkort te gebruiken.
IPG Mediabrands besluit dat het aantal betaalmiddelen toeneemt en verwijst ook naar het verslag dat Worldline in juni publiceerde. Daaruit blijkt dat er tijdens de eerste maanden van het jaar al meer dan een miljard elektronische betalingen verwerkt werd (+12%). Contactloze betalingen (Near Field Contact) zouden 7% van alle transacties en online aankopen vertegenwoordigen (+30% ten opzichte van 2018), de kaart en de smartphone verdringen cash almaar vaker voor bedragen onder de 5 euro (+18%).

Archief / INTELLIGENCE