Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: LN24, de start is bemoedigend, maar de weg is lang

Zondag 22 September 2019

Seen from Space: LN24, de start is bemoedigend, maar de weg is lang



Zoals beloofd. En zoals verwacht ging op 2 september LN24, de eerste Franstalige 24/7 nieuwszender van start. Hij staat onder leiding van gerenommeerde professionals (Portnoy, Condijts, Buxant, Rosenblatt) en kan rekenen op nog bekendere medewerkers (Onkelinx , Michel, PPDA, Ockrent, Giesbert, Bachelot). Het product is daarom behoorlijk upscale en richt zich op een veeleer hooggeschoold, rijp publiek.

Tot dusver beschikken we slechts over bereikcijfers voor 17 dagen: te weinig om definitieve conclusies te trekken, maar genoeg om enkele vaststellingen te doen. In tegenstelling tot algemene kanalen is TSV zowat onbestaande op LN24 (tenminste voor de eerste 9 dagen live + 7 die beschikbaar zijn). Uiteraard gaat het hier om een eerste kennismaking, nog geen kijkgewoonten, maar we weten dat nieuws een genre is dat niet echt uitgesteld geconsumeerd wordt.

In deze context waarin live (+ vosdal, dus uitgesteld kijken de dag zelf) bijna het hele bereik vertegenwoordigt, daalde dat op de laatste waargenomen dagen. Eenmaal de golf van de eerste nieuwsgierigen voorbij, moet het gros van de Franstalige Belgische kijkers LN24 nog ontdekken. Na 17 dagen had slechts 19% van de personen van 25 jaar en ouder gedurende minstens 3 minuten naar het kanaal gekeken. Er rest dus nog steeds veel potentieel bereik. Dit cijfer kan oplopen tot 30% bij oudere, meer mannelijke en meer bevoordeelde bevolkingsgroepen. Maar op alle mannelijke (volwassen) doelgroepen haalt de zender een bereikaandeel van 2% op total day. Het goede nieuws is dat deze doelgroepen niet meteen ‘heavy viewers’ zijn.

Adverteerders hadden dat ook goed gezien: de meeste advertenties waren afkomstig van autofabrikanten en de financiële sector. We moeten wel preciseren dat hoewel de LN24-kijker vooral mannelijk is (70%) en uit de beter gegoede sociale groepen komt (72%), hij ook ouder is (66% is ouder dan 55). Het bereik bleek het hoogst tijdens de ochtend (06: 00-12: 00) en het laagst tegenover de televisiejournaals ‘s avonds (19: 00-20: 00) en tijdens prime time. Logisch. De start van LN24 is dus geen knaller en geen sisser: het gaat om een bemoedigend begin maar de weg is nog lang.

Archief / INTELLIGENCE