Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Belgen kijken evenveel tv in 2019 als in 2009

Zondag 12 Mei 2019

Seen from Space: Belgen kijken evenveel tv in 2019 als in 2009



Het is moeilijk te geloven, gezien de vele beschikbare schermen en de opmars van mobile, maar er wordt in 2019 evenveel televisie gekeken als in 2009. En zelfs een beetje meer. De vaststelling geldt voor België, maar ook voor een grote markt als het Verenigd Koninkrijk, en zelfs voor de 15-34-jarigen. Wat verandert, is niet het globale televisiekijkvolume, maar de structuur ervan.

In 2009 (15-54 jaar, eerste vier maanden) was de televisieconsumptie zeer eenvormig, met ongeveer 90% live kijken en amper 1 of 2% uitgesteld kijken, aangevuld met een paar procent VOD en DVD. Tijdens dezelfde periode in 2019 nam de kijktijd zowel in het noorden als in het zuiden met 9% toe, maar gaat nog slechts 58% van de televisietijd naar live consumptie. In Vlaanderen neemt uitgesteld kijken 20% voor zijn rekening, tegenover amper 13% aan Franstalige zijde. Er wordt daarentegen minder VOD gekeken in het noorden (17% vs 22%). De gemiddelde dagelijkse kijkduur ligt daarentegen beduidend hoger in het zuiden (3 uur 38, dus 30% meer dan in het noorden).

De kijkers genieten ongelooflijk veel vrijheid: ze kiezen, stellen uit, organiseren zich, maar zitten nog steeds evenveel tijd voor de buis, vaak met een tweede scherm bij de hand. Zowat een kwart van de gezinnen is geabonneerd op Netflix (en dan hebben we de doorgegeven wachtwoorden nog niet meegerekend). Er wordt uitgesteld, maar op een selectieve manier. Nieuws, algemene info en sport worden weinig uitgesteld. Series en reality tv daarentegen worden meestal vaak uitgesteld, ook grote bereiksuccessen. 75% van het bereik 15-54 van De Mol iis uitgesteld. Dankzij de bijzonder populaire Tom Waes op één wordt door meer dan de helft van de 15-54-jarigen uitgesteld bekeken. Ook al ligt de proprtie TSV lager in het zuiden, het scenario is hetzelfde. De Rode Duivels worden niet uitgesteld, maar Koh-Lanta wel (tot 54%, 70% als de Rode Duivels spelen) en Top Chef ook (44%).

Belgen houden dus nog steeds veel van televisie, het gaat gewoon om een optimalisatie van de consumptie.

Archief / INTELLIGENCE