Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: DOOH, momenteel een klein extraatje in de netwerken

Zondag 24 Februari 2019

Seen from Space: DOOH, momenteel een klein extraatje in de netwerken



De nieuwste gegevens uit de CIM Out-Of-Home maken het mogelijk officiële cijfers inzake digitale affichage te raadplegen. Een grote stap voor deze dynamische panelen met hun vele mogelijkheden die niet geboden worden door statische affichage (bewegende beelden, planning of rotatie van onderwerpen per uurschijf of op basis van elementen als het weer): ze vervoegen aldus de rangen van de grote spelers.

Wat de mediaprestaties betreft, is de inbreng van DOOH zoals aangeboden door de acht gemengde netwerken die we hier analyseren, beperkt ten opzichte van papier. Dat staat garant voor het gros van de contacten (het gaat om VRP, ‘Visibility adjusted Rating Points’, zoals bepaald in de CIM OOH 2.0). Maar met 2% van de plaatsingen genereert de DOOH in de acht gemengde netwerken 6% van de totale contacten. Digital werkt dus meer dan papier. Voorzichtigheid is wel geboden: de prestaties van DOOH in een campagne kunnen variëren naargelang de duur van de spot (wat een impact heeft op de zichtbaarheid) en de relatieve aanwezigheid van de adverteerder. Het aandeel van DOOH zou in de toekomst moeten toenemen, maar de kans is groot dat de voornaamste slagkracht van affichage nog geruime tijd door papier zal worden geleverd.

Archief / INTELLIGENCE