Fr

INTELLIGENCE

Bruno Liesse (Newsworks): "De motivatie om media te consumeren om zich te informeren is groot"

Vrijdag 15 Februari 2019

Bruno Liesse (Newsworks):

In samenwerking met het instituut AQRate voerde Newsworks, de vereniging voor de promotie van de dagbladpers als reclamevector, een onderzoek dat de houding van de Belgen tegenover de dagbladpers, het mediaverbruik en de reclamecontacten onderzoekt. Conclusie: de digitale transformatie gaf het lezen van de dagbladpers wel degelijk een nieuwe impuls. Als strategy & research consultant gaf Bruno Liesse ons een eerste inkijk in de resultaten.

Zou je eerst even kunnen uitleggen waarom de regies van de vier uitgevers die tot Newsworks behoren deze studie besteld hebben?
Het media-aanbod vandaag is zo uitgebreid en gevarieerd dat bureaus en adverteerders er niet meteen vat op hebben. Het is bovendien niet altijd eenvoudig te weten welke touchpoints kwalitatief zijn. Verder heerst er nogal wat onduidelijkheid over de kwantificering van de touchpoints: dat is een opmerking die van de adverteerdersverenigingen komt en niet wordt ingegeven door mijn feeling. Newsworks dat de vier Belgische krantenregies verenigt (IPM Advertising, Medialaan -dPA, Rossel Advertising en Mediahuis Connect, nvdr) wilde een stand van zaken. Zo willen ze komaf maken met bepaalde vooroordelen over de dagbladpers en aantonen dat de lokale dagbladpers geloofwaardig, actueel en kwaliteitsvol is. En dat hij dus gelezen wordt, ook door de jongeren. Ook niet onbelangrijk: reclame in deze dagbladpers op al zijn kanalen, wordt getolereerd en is dus efficiënt.

AQRate heeft deze studie uitgevoerd. Het instituut beschikt over een geloofwaardig panel voor online onderzoek. De enquête werd gevoerd bij 2200 respondenten van 18 tot 64 jaar. We hebben de 65-plussers die nochtans grote krantenlezers zijn dus niet betrokken.

Wat zijn de voornaamste insights?
Het is vooral belangrijk in te zien dat ongeveer de helft van de contacten met de dagbladpers vandaag digitaal verlopen. We mogen dus zeker stellen dat de digitale transformatie van de dagbladpers geslaagd is. Een groot deel van deze contacten gebeurt via mobile: mensen surfen met hun smartphone naar de websites van de kranten, vaak naar de gratis content, dat is geen geheim. Maar het zijn volwaardige contacten, aangezien ze het gevolg zijn van een proactief initiatief van de internauten. Die contacten zouden op een of andere manier verzilverd moeten kunnen worden: dat is wereldwijd een probleem van de hele industrie, bij de uitgevers zelf.

Het onderzoek toont ook aan dat 30% van de jongeren elke dag content raadpleegt op krantensites. Je zou kunnen zeggen dat deze ‘gratis’ contacten dienen als leerschool, een kennismaking die helpt om ze vervolgens naar de freemium content te trekken.

Je gaf al aan dat het onderzoek bevestigt hoe belangrijk mobile is in de mediaconsumptie.
Inderdaad. Volgens het onderzoek klopt de smartphone laptops en desktops, als het om mediaconsumptie gaat. We stellen ook een onderscheid vast naargelang de finaliteit. De laptop wordt gebruikt voor het werk (of de lessen), tablets worden minder belangrijk en zijn vaak voorbehouden aan een enkele app (om een film te bekijken, bijvoorbeeld) of voor de kinderen. De smartphone daarentegen dient voor alles, ook om de krant of fragmenten te lezen.

Een opvallende vaststelling in de studie is dat jongeren wel degelijk de dagbladpers lezen. Kun je daar wat meer over kwijt?
Je mag niet vergeten dat we in een zee van fake news leven. Iedereen, en dus ook de jongeren, voelen zich daarin verloren en dus gaan ze op zoek naar vaste waarden, kwalitatieve informatie die geloofwaardig en professioneel gepresenteerd is. De betrouwbaarste nieuwsbronnen vandaag zijn tv, radio en de lokale dagbladpers (de Belgische kranten dus). De motivatie om media te verbruiken met de bedoeling zich te informeren is groot en nieuwsmedia zoals de dagbladpers zowel in print als digitaal blijven dominerende pijlers. Ze zouden hun belang echter beter moeten kunnen verzilveren. Dat is niet eenvoudig met de concurrentie van alles wat gratis is. Sociale netwerken hebben een andere functie, ze dienen volgens ons onderzoek als bron van entertainment.

Hedendaagse consumenten staan eerder weigerachtig tegenover reclame, wordt gezegd. Hoe zit dat in de dagbladpers?
Reclame stelt een probleem als het gevoel ontstaat dat hij te sterk aanwezig is en de mediaconsumptie onderbreekt. Dat is logisch. Gelukkig scoort de dagbladpers wat dat betreft eerder goed: consumenten hebben meestal een voorkeur voor de ‘zachte’ vorm van reclame in de geschreven pers, omdat die van betere kwaliteit is, vaak gemaakt met de hulp van lokale professionals. En hij is minder intrusief, want beter geïntegreerd in de context. De context wordt als valorisender beoordeeld en dus zijn zowel het contact met als de perceptie van de reclame beter.

Hebben jullie nog andere onderzoeksplannen?
We presenteren de resultaten van het onderzoek onder andere via een roadshow. De resultaten dienen als ingrediënten voor de storytelling van de sales in de dagbladpers, onder andere ook om de NP Deals te herlanceren. Daarvoor werken we aan nieuwe voorstellen. Verder gaan we ons ook buigen over poststesting – belangrijk in deze tijden van ROI – door onze NP Score tool te verbteren, door een geëvolueerde gemeenschappelijke standaard op punt te stellen.

Archief / INTELLIGENCE