SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Gezinsbudgetten - korte en lange termijn

Vrijdag 18 Januari 2019


Seen from Space: Gezinsbudgetten - korte en lange termijn
De afgelopen week had de pers het over de veranderingen die economische zaken doorvoerde in "het winkelmandje van de gezinnen" dat gebruikt wordt om de gemiddelde inflatiewaarde te bepalen. Daarbij vernamen we dat de prijs van tattoos, studentenkoten en kookboeken, om maar een paar dingen te noemen, voortaan ook een impact zouden hebben op de prijsindex die de indexering van de lonen in ons land bepaalt.

De index wordt inderdaad jaarlijks herzien, met punctuele aanpassingen, die van de korte termijn. Maar de onderdelen berusten ook op de enquête naar het budget van de gezinnen waarvoor erg ver in de tijd kan worden teruggegaan, tot aan het einde van de jaren '70.  In die tijd waren de basisbehoeften - voeding en drank, met inbegrip van alcohol, tabak en drugs (!) - goed voor 22% van het totaal. Vandaag (enfin, in 2016) vertegenwoordigen 'gezonde' voeding en dranken 13% van het totaal, tabak en drugs 2%.

Vreemd genoeg vertegenwoordigt vervoer ongeveer een even groot aandeel in 2016 (11%) als tijdens de jaren 1970, na een peik tussen 2004 en 2008 (16%). Uitgaven voor wonen, met inbegrip van onderhoud, zijn historisch de grootste uitgavenpost voor gezinnen, hun gewicht is in 40 jaar tijd gestegen van 24 naar 30%.

Kleding en schoenen die in 1978-79 rond 8% vertegenwoordigden, beperken zich vandaag tot 4%. En dan zwijgen we nog over de nieuwe producten, internet en smartphone die ook hun weg naar de studie hebben gevonden. De veranderde nomenclatuur sinds 2012 maakt vergelijkingen niet eenvoudig.

De lange termijn is niet noodzakelijk onveranderd, maar helpt om bepaalde uitdagingen voor ons vak te begrijpen. Zoals de felle prijzenslag tussen de courante verbruiksproducten die geconfronteerd worden met een besparing op de uitgaven ten voordele van andere producten of diensten.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier