SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Edouard Meier: "Het is ook de rol en de missie van Creatis om mislukkingen te versnellen"

Vrijdag 23 Maart 2018


Edouard Meier:
Een jaar geleden opende Creatis samen met ING Belgium en KissKissBankBank de eerste Belgische start-up incubator voor de culturele en creatieve sector. Vandaag start Creatis met het tweede seizoen. Tijd voor een interview met directeur Edouard Meier.
 
Wat voor balans maak je op na het eerste seizoen van Creatis in België?
Een zeer positieve balans, in de eerste plaats omdat we vastgesteld hebben dat we aan een reële behoefte beantwoorden. We konden vaststellen dat België over een rijke vijver vol ondernemers in de cultuursector beschikt, met mensen die zich niet konden vinden in het bestaande aanbod. De cultuursector heeft niets te maken met de zakenwereld, maar heeft specifieke noden waaraan beantwoord moest worden. Een eerste verschil heeft te maken met het feit dat culturele ondernemers vaak meer toegespitst zijn op het voortbestaan van hun project en het vinden van een break-even dan op geld verdienen. Ze hebben helemaal geen commerciële reflex en voor Creatis er was, bestonden er slechts weinig formules die aan hun specifieke noden beantwoordden.
 
Een andere bron van tevredenheid is dat we enorm veel positieve reacties gekregen hebben zowel uit de sector als van de bedrijven in de incubator. Die zijn allemaal oprecht blij dat ze konden (en voor sommige nog steeds kunnen) deel uitmaken van een programma dat hen begeleidt bij hun ondernemerschap. Zeker omdat het samen kan. Voor mij is dat het grootste succes van dit avontuur: het feit dat alle bedrijven uit het eerste seizoen onderlinge samenwerkingen gecreëerd hebben. Soms gewoon om elkaar technisch of logistiek te ondersteunen, maar soms ook om samen op aanbestedingen te reageren. We hadden ze meer bepaald vanwege hun complementariteit geselecteerd en we hebben kunnen vaststellen dat die gewerkt heeft. Dat doet ons veel plezier en werkt bijzonder motiverend voor het vervolg.
 
Hoe zit het met het partnerschap met ING?
Daar valt evenmin iets op aan te merken. ING heeft zeer goed begrepen wat we wilden doen en heeft er echt alles aan gedaan om ons te helpen onze doelstelling te verwezenlijken. Parallel, of liever in samenwerking met de mentors die elk bedrijf begeleid hebben, vervulde het Innovation Banking departement van ING (dat gespecialiseerd is in de begeleiding van start-ups) zijn rol als facilitator perfect. Kortom, we zijn zeer blij met de samenwerking met ING en ik denk dat de tevredenheid wederzijds is.
 
Zijn er opmerkelijke verschillen tussen Frankrijk en België? Dewelke?
Het belangrijkste is natuurlijk de omvang. In België zijn er per definitie minder bedrijven en ze zijn ook kleiner.
 
Daarnaast is er de dimensie van de tijd. Het Franse programma werd vijf jaar geleden opgestart. De Belgische versie moet dus de tijd krijgen om een stevige bedrijfsbasis te leggen. Die evolutie is op de goede weg, want we stellen vast dat de kandidaat-bedrijven voor het tweede seizoen iets professioneler zijn dan die van het eerste seizoen.
 
Het fundamentele verschil tussen beide landen is dat er in Frankrijk toen we begonnen als echte mogelijkheden waren voor een geslaagde transitie van nieuwbakken cultuurondernemer naar succesvolle cultuurondernemer met een leefbaar project. In België hebben we die beweging moeten in gang zetten. Enkele maanden na de start van Creatis België creëerde het Gewest dan ook een begeleidende cluster voor bedrijven actief in toerisme en cultuur. De hele sector krijgt nu pas geleidelijk vorm in België.
 
50% van de bedrijven in de incubator blijft ook tijdens seizoen 2 bij Creatis…
Dat is heel natuurlijk zo gegroeid, we hadden geen bepaalde ratio voor ogen. Enerzijds waren er de bedrijven die het programma verlieten omdat ze geslaagd waren en anderzijds diegene die weggingen omdat ze mislukt waren. Tien bedrijven hadden nog begeleiding nodig of moesten nog een paar challenges opnemen binnen Creatis. Dat is positief, want ik vind de helft een zeer goede verhouding. Het stelt ons in staat een bepaalde vorm van bedrijfscultuur te behouden, wat ik zeer belangrijk vind. Het vergemakkelijkt en versnelt immers het proces. De nieuwe bedrijven die erbij komen, begrijpen meteen waar ze terechtkomen en welke mogelijkheden ze krijgen.
 
Hoeveel bedrijven hebben het niet gehaald tijdens seizoen 1?
Twee van de twintig. In feite gaat het om een mislukking en een halve mislukking. In het eerste geval gaat het om een bedrijf dat gewoon geen businessmodel gevonden heeft en zich niet commercieel kon ontplooien. Daardoor moest het zich op andere projecten richten.
 
Dat geldt in feite ook voor het tweede, maar dat kan wel draaien zonder al te veel energie te verspillen. Het werd dus on hold gezet, in afwachting dat er zich nieuwe kansen aandienen om het te ontwikkelen.
 
Ook dat is een rol en een taak voor Creatis: de mislukking versnellen. Het is een volwaardige functie van een goede incubator ervoor te zorgen dat het snel fout loopt om aldus sneller recht te krabbelen en andere oplossingen te vinden.
 
Laten we het over de successen hebben.
Er is een prachtig succesverhaal, dat van Nationa(a)l. Oorspronkelijk was het een soort pop-up store voor creatie. Uiteindelijk is het concept dankzij de hulp van het programma en de mentors geëvolueerd naar een grafische studio. Die werd Studio Gondo gedoopt en is ondertussen ondergebracht bij de VO-groep.
 
D-Side Group en Caviar.tv vervoegen het programma als mentors. Wat wordt hun inbreng?
Het eerste jaar hebben we gemerkt dat de partners die interessant zijn voor een programma als Creatis niet alleen diegene met een indrukwekkend businessvolume zijn. Natuurlijk zijn ING en Google zeer belangrijke en zelfs onmisbare partners, maar we hebben ook kleinere partners van een menselijker formaat nodig, waar het management toegankelijk is, om de start-ups te helpen hun doelstellingen te bereiken.
 
D-Side Group en Caviar.tv beantwoorden aan die behoefte en we staan regelmatig met hen in contact om ervoor te zorgen dat ze de diensten van onze bedrijven gebruiken.
 
Hoe ziet seizoen 2 eruit?
Uitstekend! De selectie van de bedrijven is rond. Het zijn er twintig: de tien van vorig seizoen en tien nieuwe. Het is heel gemakkelijk verlopen, zonder dat er een echte rekruteringscampagne aan te pas kwam. De overtuigde bedrijven vertelden erover aan andere, zo simpel was het. Daarmee is seizoen twee dus vooral een verlengstuk van seizoen 1, meer dan een ‘reboot’.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier