Fr

INTELLIGENCE

Stilte, we draaien, door Griet Byl (MM)

Zaterdag 13 September 2025

Stilte, we draaien, door Griet Byl (MM)

De totale uitgaven voor Europese originele werken (exclusief nieuws en sportrechten) bedroegen in 2024 25,1 miljard euro, waarvan twee derde afkomstig is van de omroepen en een derde van de wereldwijde streamers. Dat blijkt uit een recent (en zoals altijd interessant) rapport van het European Audiovisual Observatory dat met de regelmaat van de klok een aspect van het Europese audiovisuele landschap onder de loep neemt.

Deze keer boog het eerbiedwaardige instituut zich dus over de evolutie van de uitgaven voor originele Europese content de afgelopen tien jaar. Uit de analyse blijkt om te beginnen dat de wereldwijde investeringen in content door grote streamingdiensten de laatste jaren, maar dat het aandeel van de bestedingen aan Europese content toeneemt. Disney+ in het bijzonder blijkt de afgelopen tien jaar zijn investeringen in originele Europese content aanzienlijk verhoogd. Daar zullen de wettelijke verplichtingen in bepaalde landen beslist voor iets tussenzitten, net als de noodzaak om zich specifiek te positioneren én tegemoet te komen aan de verwachtingen van abonnees in een almaar drukker beconcurreerde markt waar de churn erg hoog ligt.

Het gros van die Europees bestede budgetten gaat naar series en een zeer klein deel naar films (90 versus 10%). Dat zal wellicht niemand verbazen: mensen zijn nu eenmaal verhangen aan hun haast dagelijkse dosis afleveringen en films maken kost nog altijd een pak meer dan series schieten.

Nog een opvallende vaststelling uit het rapport: originele content staat voor 38% van de uitgaven door de Europese omroepen. Voor de rest besteden die hun centen aan aangekochte programma’s enerzijds en aan almaar duurder wordende sportrechten anderzijds. Beide posten vertegenwoordigen respectievelijk 27% en 25% van de uitgaven bij de broadcasters.

De bedragen, die op tafel worden gelegd voor sportrechten groeien overigens aanzienlijk sneller dan welke categorie dan ook. Dat heeft wellicht veel te maken met de rol die sport – net als live uitzendingen – altijd al gespeeld heeft in zowel de kijkervaring van de fans als in de positionering van audiovisuele media. Terwijl sport in alle maten en vormen geruime tijd het bevoorrechte speelterrein was van broadcasters, staat ze tegenwoordig almaar vaker op het verlanglijstje van streamers die aldus experimenteert met alle bouwstenen van het broadcastingmodel, waardoor de traditionele spelers zichzelf moeten blijven heruitvinden, terwijl hun bronnen van inkomsten overal onder druk staan.

En ondertussen houdt AI lelijk huis, ook aan de kant van de Europese makers van content. Benieuwd hoe dat weerspiegeld zal worden in het volgende tienjarige rapport van het Observatorium. In afwachting kun je alvast naar Sirât van Oliver Laxe gaan kijken in de cinema. Onuitwisbare filmervaring verzekerd.

Archief / INTELLIGENCE