Fr

TECH

Dringend gezocht: search, prijs otk

Donderdag 14 Maart 2024

Dringend gezocht: search, prijs otk

Online search, een domein dat al tientallen jaren wordt gemonopoliseerd door Google, verandert door de evolutie van generaties en technologieën. YouTube wordt nu al beschouwd als de op een na grootste zoekmachine, maar een recent onderzoek van Adobe in de VS benadrukte het gebruik van TikTok als zoekmotor, vooral bij millennials en Gen Z. 64% van hen gebruikte het platform al als zoekmotor.

“Zoeken op TikTok is geen alternatief voor Google, maar een alternatief voor YouTube, en het type content waarnaar wordt gezocht is niet hetzelfde als op Google”, aldus Gérald Claessens, CEO van Knewledge. “Google heeft deze trend begrepen en biedt nu videocontent aan in de zoekresultaten voor het soort zoekopdrachten dat op TikTok wordt ingegeven: recepten, DIY, modetips, enzovoort.”

Volgens Gérald Claessens is de belangrijkste evolutie om op te volgen echter de doorbraak van TikTok Live Shopping: momenteel een grote hit in Azië en in de toekomst zeker ook een grote trend in Europa. Daarmee zal search op TikTok nog meer groeien om gebruikers te helpen de streams te vinden die aan hun verwachtingen voldoen en de producten die hen interesseren.
 
Deze alternatieven leidden ondertussen al in een verandering in de toewijzing van reclamebestedingen. In een enquête van Adobe bevestigen adverteerders 15% van hun budget aan TikTok te besteden. Dit wordt bevestigd door Benjamin Bonnet, Digital Integration Director bij Kinesso. Hij preciseert dat deze trend wijst op een nieuwe versnippering van budgetten: “We zullen ook rekening moeten houden met TikTok in de customer journey en de brand discovery, om uit te zoeken in welke mate het de aankoopbeslissing beïnvloedt.”
 
Bereikdaling
 
De studie van Adobe identificeert ook ChatGPT als een alternatief voor Google, hoewel het vandaag nog van beperkt nut is, maar toch de andere bedreiging vormt voor de superioriteit van Google. Hoe dat zit werd al uitgelegd in een studie van Gartner, die schat dat zoekmachines 25% van hun traffic zullen verliezen tegen 2026, voornamelijk door het toegenomen gebruik van chatbots, zoals ChatGPT, Copilot, Gemini & Co.

“Zoekmachines zullen daarom waarschijnlijk snel evolueren naar AI-driven personal assistants”, voorspelt Gérald Claessens. “Voor adverteerders zal het daarom steeds strategischer worden om zich, organisch of betalend, van de best mogelijke plaats te verzekeren bij de antwoorden die deze persoonlijke assistenten geven.”

De integratie van AI in traditionele zoekmachines is de derde manier waarop Microsoft experimenteert met Bing, tot nu toe zonder veel succes in termen van bereik, en natuurlijk Google, dat werkt aan de Search Generative Experience (SGE), een belangrijke evolutie van zijn zoekinterface.

Benjamin Bonnet: “SGE betekent een evolutie naar een meer interactieve en gebruiksvriendelijke zoekervaring, waarbij het algoritme de behoeften en bedoelingen van de gebruiker begrijpt en hierop anticipeert, maar het is nog te vroeg om een waterdichte manier te vinden om inhoud te optimaliseren voor SGE van Google. Je richten op content die direct en uitgebreid antwoord geeft op de vragen van gebruikers kan echter wel helpen om relevant te blijven.

Voor Gérald Claessens is de impact op SEA nog niet duidelijk: “We zien gesponsorde links opduiken in SGE, maar ook onder en niet langer boven de andere resultaten. Het lijkt me echter duidelijk dat Google de betaalde resultaten, die de belangrijkste bron van inkomsten blijven, zal testen en optimaliseren. SEA heeft dus nog een mooie toekomst voor zich, zeker nu AI steeds meer geïntegreerd wordt in de verschillende Google Ads functies.”

Voorbereiding?

Gezien de status van Google is SGE een belangrijke maar late ontwikkeling. Het is momenteel beschikbaar in zo'n honderd landen, maar nog niet in Europa.

“Er is sprake van 2024 voor Frankrijk, maar we horen ook stemmen die zich afvragen of SGE er wel ooit zal komen”, aldus digitaal marketingadviseur Jean Sprimont. De invoering van de DMA- en DSA-regelgeving in Europa staat de implementatie in de weg.
SGE volgt daarom de chaotische route van het verwijderen van third-party cookies. In dit opzicht zijn onze experts net duivenmelkers: ze wachten.

Archief / TECH