Fr

TECH

Nicolas Lierman (MultiMinds) over Self-Sovereign Identity

Donderdag 28 September 2023

Nicolas Lierman (MultiMinds) over Self-Sovereign Identity

Op 3 oktober wijdt MM Tech Club een sessie aan de toekomst van identiteit. Neen, niet op basis van gender of afkomst, wel op basis van SSI en Web3. Nicolas Lierman, head of innovation & acceleration bij MultiMinds, licht alvast een tip van de sluier, zodat je goed voorbereid kunt komen luisteren naar zijn bijdrage aan deze razend interessante sessie.

Voor we tot de kern van de zaak komen en het over SSI hebben, wat is je precieze taak bij MultiMinds, Nicolas?

Ik ben al een hele tijd actief in marketingtechnologie, een discipline die ik ook doceer aan HoGent. Sinds zeven jaar kijk ik als head of innovation & acceleration bij MultiMinds naar welke nieuwe technologie interessant is en hoe ze kan werken binnen de context van wat we met MultiMinds doen op het vlak van user experience. Binnen dat domein hebben we een aantal innovatietrajecten afgelegd, onder andere met betrekking tot AI en Web3, met een focus op data sharing en identiteit.

Waarom is identiteit een belangrijk onderwerp voor MultiMinds?

Identiteit in zijn brede zin is altijd al fundamenteel belangrijk geweest voor MultiMinds dat zich toelegt op de optimalisatie van de user experience. Online maken al onze activiteiten deel uit van onze online identiteit en zonder de data die daaraan verbonden zijn, kunnen we geen optimale user experience bouwen.

Momenteel worden dat soort identiteitsdata nog steeds beheerd door derde partijen, zonder dat mensen daar zelf veel controle over hebben. Maar zoals je wellicht weet, staat de huidige manier van werken met identiteit onder druk: door technologische veranderingen, maar ook wettelijke en sociologische evoluties spelen een rol. Denk maar aan de GDPR, de afschaffing van cookies en de manier waarop mensen met privacy omgaan. In die context groeit de rol van Web3, met begrippen als zero knowledge data sharing en SSI die mensen de controle geven over hun eigen data.

Kun je voor wie van Mars of Venus komt even uitleggen waar SSI voor staat?

In brede zin is Self-Sovereign Identity – SSI dus - een vorm van online identiteit. Vroeger nam die de vorm aan van een log-in, een username en een paswoord. Op de duur had je er zo 100 verschillende en werd dat zeer lastig te beheren voor een doorsnee internaut. Van daaruit is Web2 ontstaan. Dat baseerde zich op log-ins met Facebook of Google, wat inloggen op allerlei sites een pak minder omslachtig maakte. Het grote nadeel van deze methode was echter dat je geen eigenaar bleef van je identiteit. Het zijn Facebook of Google die de aldus verkregen data bezitten en kunnen gebruiken zoals ze willen.

Vandaag is er met Web3 het principe van de Self-Sovereign Identity. Dat zorgt ervoor dat je gebruikmaakt over een enkele identiteit om overal in te loggen, terwijl je zelf eigenaar blijft van je identiteit en je data. Concreet gebruikt SSI cryptografische manieren om ervoor te zorgen dat partijen elkaar kunnen vertrouwen zonder dat ze elkaar moeten vertrouwen. Het werkt een beetje op dezelfde manier als bij bitcoin technologie en digitale eigendom die niet kan gekopieerd worden.

Pure zero knowledge data sharing impliceert dat er net voldoende gegevens gedeeld worden om de vereiste identificatie mogelijk te maken, zonder dat je andere data hoeft vrij te geven. Het maakt het niet alleen mogelijk om misbruiken te vermijden, het geeft burgers ook de controle over hun eigen data en maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om discriminatie op basis van niet-noodzakelijke informatie te voorkomen. SSI kan vele vormen aannemen en vele niveaus hebben.

Hoe bedoel je?

Niet overal is dezelfde complexiteit vereist: hoe hoger het beveiligingsniveau, hoe groter de frictie voor de gebruiker. Ben je een overheid, een bank of een retailer? Of heb je gewoon een ‘proof of humanity’ nodig? Dat is een SSI-niveau dat almaar vaker gebruikt wordt om spam of misbruik op sociale media tegen te gaan. Het speelt ook een belangrijke rol om een onderscheid mogelijk te maken tussen wat gecreëerd is door een mens en wat door AI. Dat onderscheid zal almaar belangrijker worden.

Bij MultiMinds leren we onze klanten omgaan met al die componenten: we stellen onszelf tot doel hen te ondersteunen bij de noodzakelijke transitie naar SSI. Met behulp van Web3 expertise helpen we hen om de user experience te verbeteren, zodat mensen zich met hun identiteit, data en digitale eigendom tussen al de reële en virtuele werelden kunnen bewegen. Daar liggen heel wat opportuniteiten voor marketeers.

Info en inschrijvingen voor de MM Tech Club hier.

Archief / TECH