Fr

ASSOCIATIONS

Kris Michiels (Nationale Loterij): "De grootste driver van groei voor een merk is creativiteit"

Vrijdag 1 December 2023

Kris Michiels (Nationale Loterij):

Het gros van zijn carrière werkte hij voor internationale FMCG-adverteerders als Unilever en Pepsico, maar sinds deze lente staat hij aan het hoofd van het Business & Brand team bij onze eigen Nationale Loterij. Eind juli nam hij bovendien de fakkel over van Koen Van Impe als voorzitter van BAM en hij zetelt in de meest prestigieuze awards van onze sector, waaronder de volgende editie van de AOTY. Tijd voor een gesprek, Kris Michiels.

Sinds eind oktober heeft BAM een nieuwe CEO. Blij?

Zeker en vast. We zochten iemand met een sterk talent en tegelijk een vernieuwende leadershipstijl. Die bezit Fleur (Parnet, nvdr) beide. Bovendien is ze dankzij haar ervaring bij de grote ondernemingen waar ze gewerkt heeft vertrouwd met de grote marketingscholen in de praktijk, ze kent de basics als geen ander. Die combineert ze erg mooi met nieuwe manieren van business doen die sterk verbonden zijn met het start-up universum. Ze is sterk geïnteresseerd in duurzaamheid en ze draagt responsability hoog in het vaandel.

Los daarvan wil ze altijd leren in absolute cocreatie, niet onbelangrijk in een vereniging als BAM die het belang van de gemeenschap hoog in het vaandel draagt. Bovendien is Fleur sterk genoeg om op het podium te staan. Ze belichaamt perfect een vorm van female energy, wat overigens niets te maken heeft met gender: toevallig blijkt ze een vrouw te zijn.

Zelf ben je sinds afgelopen zomer voorzitter van de Belgian Association of Marketing. Je vatte je visie onlangs samen in een glashelder document. Herinner ons even aan de grote pijlers.

BAM heeft scherp denkwerk geleverd achter de schermen, maar is er tot dusver iets minder in geslaagd om dat te vertalen naar concrete acties. Daar wil ik verandering in brengen, vanuit de sterkte van de community. BAM is een gemeenschap van en voor marketeers.

Ten tweede denk ik dat nogal wat mensen vandaag het houvast in hun professionele praktijk kwijt zijn. De ene hype volgt immers op de andere. Ook daar is een rol voor BAM weggelegd, door met name te handelen als een curator en een gids om marketeers en hun bedrijven fit en future proof te houden doorheen de lens van meaningfulness, het integreren van de juiste kennis, met oog voor duurzaamheid, ethiek en verantwoorde technologie. Deze duidelijke formulering zullen we de komende weken in de verf zetten in onze externe communicatie.

Daarnaast komen er nieuwe speerpunten in onze actie. We gaan ons meer richten op belangenverdediging, advocacy en lobbying. De volgende jaren komt er een massa nieuwe marketingregulering op ons af en we kunnen daar als vereniging een zeer actieve rol spelen, enerzijds door onze positie als marketingcommunity te verdedigen, anderzijds ook door de informatie zo snel mogelijk op een begrijpelijke manier naar de markt krijgen. In dat verband ben ik blij dat we goede contacten opgebouwd hebben met het kabinet Bertrand (onder andere verantwoordelijk voor consumentenzaken, nvdr), meer bepaald met het oog op onze bijdrage aan het nakende Belgisch voorzitterschap van de EU. Belangrijke domeinen die onze aandacht daarbij wegdragen zijn verantwoorde AI, duurzaamheid, transparantie en influencer marketing.

Je zetelt al meerdere jaren in ’s lands meest prestigieuze jury’s. Waarom zegde je toe om ook deel uit te maken van die van de Agency of the Year, georganiseerd door MM en PitchPoint?

Om te beginnen omdat het een heel sterk concept is. De grootste driver van groei voor een merk is creativiteit en die zou niet kunnen bestaan zonder een sterk bureau-ecosysteem. Maar dat staat onder druk, doordat er minder budgetten en minder actieve lokale merken zijn. Bureaus zijn dus verplicht zichzelf permanent opnieuw uit te vinden. In die context vind ik het super dat de AOTY bestaat, omdat die awards de agencies op een voetstuk zetten en een platform geven om zichzelf en hun werk aan de buitenwereld te tonen.

De AOTY bouwt ook mee aan meer transparantie en duidelijkheid op de markt. De awards die worden uitgereikt, vertegenwoordigen een kwaliteitslabel dat helpt om het juiste bureau te kiezen.

Door zijn samenstelling is de jury heel interessant: ik ben heel benieuwd naar hoe andere mensen over het agencysysteem denken en ik verwacht geïnspireerd te worden. Ik ben ervan overtuigd dat ik een bepaalde trots zal voelen op het Belgische agency-ecosysteem.

Hoe ga je aan deze missie beginnen denk je?

Ik heb een aantal aandachtspunten. Hoe scherp onderscheidend zijn agencies inzake visie en positionering? Hoe divers is het talent in hun organisatie? Welk agency is het meest end-to-end, van strategie tot executie? Kennen ze de basics nog? Hoe innoverend en eigenzinnig zijn ze?

Slotvraag. Heb je eventueel een tip voor bureaus die deelname overwegen?

Wel, toon zoals ik al zei dat je los van elke hype de basics beheerst en durf een dossier in te dienen door je eigen authentieke verhaal te vertellen.

Ter herinnering, de uiterste inschrijvingsdatum voor de indiening van een AOTY-dossier is 5 februari 2024. Info & inschrijvingen hier.

Dit jaar versterken WeTransfer Advertising en JCDecaux de AOTY-partners aan de zijde van Teamleader, Azerion, Nielsen en NRJ. We danken hen voor hun steun.

Archief / ASSOCIATIONS