Fr

ASSOCIATIONS

Hebben de Nederlanders de code gekraakt?, door Petra De Roos (ACC)

Zaterdag 4 Oktober 2025

Hebben de Nederlanders de code gekraakt?, door Petra De Roos (ACC)

Ze hebben ze alleszins ondertekend. En wel massaal en collectief. Wie het afgelopen maandag mee gevolgd heeft weet waarover ik het heb: de Nederlandse Pitchcode.

Maandag 29 september 2025 ondertekend door bvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA. Een collectief gedragen norm dus voor de Nederlandse markt. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Als je er wat dieper induikt, dat kan je hier, dan zal je best wel wat gelijkenissen ontdekken met de Pitch Guidelines die we dit voorjaar als ACC samen met UBA & UMA lanceerden (die vind je trouwens hier). Die basis zit dus ook wel goed bij ons. Waar we als België en Nederland (en ongetwijfeld nog wel wat landen) vooral aan blijken te moeten werken is om deze afspraken gekend en gedragen te maken.

Dit voorjaar lanceerden we met de massale steun van onze leden een LinkedIn campagne to show that we give a f*ck, onze Noorderburen pakken hun nu ook erg straf aan met een PR-campagne en persmoment waar in Nederland niet naast te kijken viel. Onder de campagnelijn “Un unfair pitch leaves you wrecked” blijft het einddoel hetzelfde: zorgen dat zoveel mogelijk opdrachtgevers én agencies de afspraken volgen.

Het zijn spannende tijden. Boeiend en soms ook angstaanjagend. Laat ons in zo’n tijden vooral blijven investeren in wat duurzame modellen voor onze industrie zijn. Dat zorgt voor sterkere bureaus en daar plukken ook de klanten alle voordelen van. Pitchen zorgen, als ze de Pitch charter niet volgen, voor een immens grote en vooral onnodige druk op agencies. En ze zorgen trouwens ook voor ontzettend veel verloren werk bij merken. Zo valt er vooral veel te verliezen.

De sleutel om die code te kraken hebben we in handen. Laat ons ook in België allemaal samen beloven onze Pitch Guidelines te volgen. Dan heeft iedereen gewonnen.

Archief / ASSOCIATIONS