Fr
Close

INTELLIGENCE

Voice Marketing Landscape: Vlaanderen gaat massaal voor de smart speaker

Maandag 23 Maart 2020

Voice Marketing Landscape: Vlaanderen gaat massaal voor de smart speaker

Wavemaker publiceerde de derde golf van zijn Voice Marketing Landscape, een barometer die iVox in februari voerde op een representatieve steekproef van 1000 Belgen (18-59). Voornaamste vaststelling, aldus Damien D'Ostuni, innovation & activation expert bij Wavemaker: “Volgens het onderzoek is de penetratie van de smart speakers met 28,5% toegenomen; dat is in grote mate te danken aan de grote populariteit bij de Vlaamse bevolking.”
 
Vandaag beschikt 15,8% van de Belgen over een smart speaker, evenredig verdeeld over beide landsgedeelten (15,7% in Vlaanderen versus 9,8% tijdens golf 2 en 16% aan Franstalige zijde). Ook de aankoopintentie neemt toe: van 19,7% naar 28,7% tussen beide golven. Vandaag bedraagt het percentage 31%.
 
Tegelijk neemt ook het aantal smart speakers per gezin ook toe: 47,6% van de gebruikers heeft er meer dan een. “Google vertegenwoordigt 54,7% van de markt met zijn verschillende devices en Google home staat nog altijd op een als het om aankoopintentie gaat, voor de Sonos 1”, analyseert Damien D’Ostuni.
 
Als we naar het gebruik kijken, nemen zowel muziek beluisteren als nieuwsconsumptie toe. “Naar het nieuws luisteren is het tweede vaakst gevraagde ding door gebruikers en je kunt niet spreken van een coronaviruseffect, want het onderzoek werd gevoerd voor de uitbraak in België.”
 
Nog een vaststelling: 37% van de gebruikers vragen informatie over producten en 30% van de smart speakerbezitters wilt, zowel aan Franstalige als aan Nederlandstalige kant, via hun smart speaker kopen.
 
Als we kijken naar het aantal mensen dat vocal assistants gebruikt, stijgt het percentage van 25 naar 30%. “Dat cijfer is vergelijkbaar in het noorden en in het zuiden, bij de mannen en de vrouwen, iets significanter bij de 18-34-jarigen”. De vocal assistants worden vooral gebruikt op de smartphone (84%), maar het gebruik op smart speakers is meer dan verdubbeld (van 7 tot 16%).
 
Het volledige verslag van de studie is verkrijgbaar bij Wavemaker en kost 1.250 euro. Meer info bij Damien D’Ostuni.

Archief / INTELLIGENCE