Fr

TECH

Ludus, de presentatietool die creativiteit en eenvoud combineert

Donderdag 6 Juli 2023

Ludus, de presentatietool die creativiteit en eenvoud combineert

Komaf maken met die vervelende presentaties! Dat is waar Ludus voor staat, met zijn collaboratieve en gebruiksvriendelijke alternatief voor professionals in de creatieve sector die hun presentaties willen opleuken.
 
We spraken met Vincent Battaglia (chief technical officer), een van de twee oprichters van Ludus. Hij legt uit hoe een presentatie enerzijds leuk om te creëren wordt en anderzijds inspirerend om te volgen.

Hoe is Ludus ontstaan ?
 
Het idee kwam tot stand door een lastige ervaring waar mijn partner Lionel Cordier (CEO en medeoprichter van Ludus) mee te maken kreeg in zijn professionele leven. Zes jaar geleden werkte hij als flash designer waardoor hij leerde werken met geavanceerde designtools zoals Adobe Suite, Figma, Sketch, enz. Daarna werd hij project manager waardoor hij vaak moest pitchen voor klanten. Hij voelde zich echter belemmerd door de presentatietools die maar weinig functies boden. Hij begon dus maar zelf dynamische miniwebsites te creëren die zijn presentaties ondersteunden.
 
We vinden dat “klassieke” tools niet toelaten om op een efficiënte manier samen te werken en we beschouwen ze als te beperkend op creatief vlak. In januari 2017 vonden we een volwaardigere en meer intuïtieve oplossing met de app Ludus. Mijn partner en ik hadden een complementair profiel. Mijn partner is meer creatief en ik meer een techneut. Wat ons verbond, was dat we beiden de stap naar het ondernemerschap wilden zetten.
 
Vijf maanden later later lanceerden we de app op het platform Project Hunt, een plek waar gepassioneerde product designers de laatste tech projecten kunnen delen en ontdekken. Ludus kreeg er veel weerklank, met veel positieve commentaren van andere creatieven die onze frustratie herkenden en ons product interessant vonden. In september van datzelfde jaar haalden we 550.000 euro op waardoor we onze financieringsdoelstelling bereikten, dit dankzij het netwerk van The Family (een voormalige start-up accelerator uit Parijs). Het avontuur kon vanaf dan echt van start gaan.
 
Wat is de toegevoegde waarde van Ludus?

Het is de perfecte mix tussen een presentatieprogramma en een designtool, iets tussen een gedeelde PowerPoint en Figma. 

Ludus biedt een uniek canvas dat teamwerk, controle en privacy combineert, en tegelijkertijd integreert met cloudopslag en populaire creatieve tools.
 
Met behulp van de kanalen kunnen gebruikers hun werkruimte definiëren aan de hand van verschillende rollen (editor, gast, admin). Je kan kiezen om simultaan de presentatie aan te passen met tegelijkertijd de mogelijkheid om gevoelige presentaties confidentieel te houden of om alleen te werken.
 
Maar de samenwerking stopt niet bij de gebruikers, want onder de diensten van derden bieden we een naadloze interactiviteit met heel wat belangrijke partners. Je kan de content synchroniseren met Dropbox, Google Drive, je data met Google Sheets en je kan je tekst illustreren met Adobe Creative Cloud Libraries, Unsplash, iconscout, giphy, Brandfetch, enz.
 
Wie zijn jullie klanten? Op welke markten zijn jullie actief?

We richten ons op alle creatieve professionals.
 
We opereren echter nog steeds in een vrij klein of niche marktsegment. Ludus concurreert onmiskenbaar met Google, Apple en Microsoft, die de meerderheid van de klanten hebben. En die laatsten zijn gewend aan hun creatieve tools en ook tevreden met wat ze aangeboden krijgen.
 
Momenteel tellen we ongeveer 500 klanten, waarvan 80% bureaus die vaak een abonnement nemen voor hun creatieve teams (tussen de vijf en tien medewerkers). Een klein deel van onze klanten werkt als freelancer. 
 
We zijn trots dat onze oplossing, die we initieel hadden gebouwd om onze eigen problemen te verhelpen, nu honderden teams wereldwijd helpt. Als SaaS-bedrijf (Software as a Service, dus een tool geïnstalleerd op externe servers in plaats van op de machine van de gebruiker) zijn we niet geografisch beperkt.

In België zijn onder meer La Niche, Dogstudio (overgenomen door de digitale experts van DEPT) en Cible Communication onze klanten. Daarnaast hebben we enkele andere klanten in Canada en India.
 
Hoe vinden jullie nieuwe klanten?
 
Onze nieuwe klanten komen voornamelijk bij ons terecht via mond-tot-mondreclame en online reclame (bannering).
 
Daarnaast delen we tutorials op onze sociale media (Instagram en YouTube) zodat mensen onze tool kunnen ontdekken en leren gebruiken.
 
Verder publiceren we op onze blog artikels met presentatietips, alsook interviews met professionals uit de sector die dagelijks de app gebruiken. We overlopen met hen verschillende cases die te maken hebben met het creatieve proces en illustreren hoe Ludus hen heeft geholpen om betere presentaties te ontwerpen.
 
Is Ludus een “gemakkelijke” app om te begrijpen en te integreren?
 
Ja, het platform is gemakkelijk onder de knie te krijgen voor een creatief, want het maakt gebruik van parameters die gekend zijn bij deze professionals.

Ludus functioneert onder meer via courante ‘handelingen’, in het bijzonder de ‘drag & drop’ functie, die een intuïtieve interactie van de ene toepassing naar de andere mogelijk maakt, waardoor het eenvoudig te integreren is in de workflow.
 
Ook de inhoud van een presentatie kan, net zoals bij creativiteit, van overal vandaan komen. Daarom heeft Ludus de ‘copy-paste’-functie geoptimaliseerd, die automatisch de herkomst van de URL detecteert (Marvel, Invision, Instagram, Google Maps, Soundcloud, enz.) en je prototypes of andere media in de slide integreert.

De app bestaat in SaaS-vorm waardoor hij altijd up-to-date is en verder op regelmatige basis bugfixes en nieuwe functies ontvangt. Het volstaat dus om toegang tot het internet te hebben om in te loggen, te presenteren en te delen.
 
Zijn jullie van plan om AI te integreren in het platform?
 
We zijn inderdaad van plan om later dit jaar een vorm van AI te integreren. Het zal echter geen generatief model zijn. Dat zou duidelijk niet rijmen met ons DNA, dat gericht is op het promoten van “artisanale creativiteit” en niet op het elimineren van menselijke ideeën.
 
We zouden dus wel een suggestieve AI kunnen integreren die getraind is op een database van meer dan 5.00.000 slides. Die zou zelf geleerd kunnen hebben hoe een presentatie op te bouwen en zou suggesties kunnen doen om de creatie te versnellen.
 
Deze toekomstige integratie zou fungeren als een assistent voor de creatie en het design die suggesties doet voor de lay-out, de animaties en de tekst.
 
Momenteel is er overigens niets geautomatiseerd en toch ontvangt onze support chatbot prompts van bepaalde gebruikers die hem vragen om een presentatie te genereren. Ze denken wellicht dat ze praten met een AI-tool zoals ChatGPT, maar dat is dus niet het geval! Alle antwoorden op vragen worden ‘in-house’ beantwoord door ons.
 
Wat is jullie langetermijnvisie bij Ludus?

Voor het merendeel van onze klanten is een presentatie vooral een marketinginstrument. Maar voor ons is het een tool om te communiceren, samen te werken, te leren en te experimenteren. Een presentatie moet een vindingrijke speeltuin worden, en niet alleen voor creatieven.
 
Iedereen heeft een verhaal te vertellen en het delen van kennis hoeft niet alleen weggelegd te zijn voor een prof of een communicatiespecialist. Ludus heeft aldus het potentieel om uit te groeien tot een volwaardig hulpmiddel voor het creëren van educatieve content.

We zullen altijd ons best doen om de gebruiker te laten schitteren, want uiteindelijk is het wat je zegt dat echt telt, niet de tool die je gebruikt.
 
In de verre toekomst zouden we kunnen opereren in een echte kenniseconomie waarin leren wordt beloond met ‘knowledge tokens’, een cryptomunt die kan worden verdiend en geruild voor bepaalde soorten kennis.

Archief / TECH