Fr

TECH

Ingrid Willems (DataScouts): "Niemand heeft nog tijd voor het werk dat onze tool doet"

Donderdag 25 Mei 2023

Ingrid Willems (DataScouts):

Kennis is macht, zo wil de uitspraak en vanuit die wetenschap ontwikkelde het Gentse bedrijf We Connect Data onder de naam DataScouts zijn eigen SaaS-tool voor door data- en AI-driven marktresearch. Bedoeling: bedrijven op geautomatiseerde wijze een beeld op maat geven van al wat er op hun markt gebeurt. Aan het roer staat Ingrid Willems die het bedrijf mee oprichtte en AI beschouwt als een manier om onze menselijke capaciteiten beter tot hun recht te laten komen.

Laten we beginnen bij het begin. Wat doet DataScouts dat je in 2016 samen met Jan Vansteenlandt uit de grond stampte en dat ondertussen ook onder andere Colruyt tot zijn aandeelhouders mag rekenen?

We helpen bedrijven om een geautomatiseerd beeld te krijgen van wat er op hun markt gebeurt. Dat mag je beslist heel ruim opvatten: we analyseren de concurrentie, maar ook de gehanteerde technologieën, de gevoerde research, de topics die belangrijk zijn in de sector en tegenwoordig zelfs een aantal ethische aspecten. Kortom, het oude vak van marktresearch maar dan met inzet van artificiële intelligentie en geautomatiseerde datavergaring en -analyse. Onze baseline claimt niet voor niets dat we van jouw bedrijf het best geïnformeerde ter wereld maken dankzij een unieke mix van data, artificiële intelligentie en menselijke expertise.

Wie gebruikt jullie tool?

Vaak zijn het niet de marketeers die een beroep doen op DataScouts, wel de business developers en innovation managers. Systematische informatie is immers een essentiële basis voor allerlei beslissingen van strategisch belang met betrekking tot bijvoorbeeld overnames of innovaties die kunnen leiden tot een sterkere positie of betere cijfers, zowel binnen een bedrijf als een regio of cluster.

DataScouts wordt ingezet door bijvoorbeeld clusterorganisaties die bedrijven samenbrengen rond een gedeelde missie en die aan matchmaking doen om hun ambitieuze doelstellingen samen met partners te realiseren. Ook grote corporates die onderzoeken hoe ze automatisch marktinformatie kunnen vergaren met de bedoeling op basis van die informatie hun strategische beslissingen te onderbouwen en te versnellen, behoren tot onze klanten.

We richten ons op bedrijven met een complexe waardeketen, zeker als die mikken op digitale en duurzame transformatie. Tot onze klanten behoren groepen als Colruyt en Procter&Gamble die niet alleen onze software gebruiken, maar die we ook al enkele jaren begeleiden in hun market watch en innovation scouting activiteiten. Daarnaast hebben we ook kleinere klanten met een hele specifieke focus, waar snel en efficient informatie vergaren hun onderscheidt van concurrenten.

Vandaag zijn jullie gevestigd in Gent en werken jullie vooral voor Belgische klanten. Koesteren jullie internationale expansieplannen?

We hebben wel een aantal internationale klanten, bijvoorbeeld in Nederland, Spanje, zelfs Nieuw-Zeeland en de US. We vinden het vooral belangrijk op lange termijn te werken aan klantenrelaties in plaats van te focussen op lead generation. Op internationaal niveau zijn we actief via een aantal partners, die het DataScouts platform gebruiken om hun marketresearch services naar Corporates en Clusterorganisaties aan te bieden. Zo kunnen wij focussen op ons product zelf en kunnen zij de consulting voor hun rekening nemen.

DataScouts bestaat nu zeven jaar en telt ondertussen twaalf vaste medewerkers. Wat is tot dusver de grootste uitdaging gebleken?

Het team uitbouwen aan de consulting kant, dus de mensen die onze klanten helpen om met de tool te werken en de rapporten op te maken. We willen strategisch meedenken met onze klanten en dat vraagt een zekere maturiteit en ervaring. we hebben mensen nodig die de tool kunnen bevatten en uitleggen, ermee werken en tegelijkertijd de markt van de klant kunnen analyseren om sneller en efficienter signalen en trends te capteren. We zoeken hollistische en strategische denkers met een hoge data-affiniteit die spreekwoordelijk de speld in de (data)hooiberg kunnen vinden. Het is niet evident om dat soort mensen te vinden en voor ons te laten kiezen, al zeker niet tijdens de beginfase als start-up, toen we nog niet de middelen hadden.

Anderzijds hebben jullie flink wat technische en technologische specialisten in huis. Is artificiële intelligentie voor DataScouts een absolute voorwaarde om jullie product te kunnen bouwen?

Voor welk bedrijf of product is het dat vandaag niet? AI helpt om ons product veel slimmer te maken. Niemand heeft nog tijd voor het werk dat onze tool doet. De AI dient om de data te verzamelen, zodat de mensen ze kunnen lezen, analyseren en er orde in scheppen, zodat bedrijven snel in actie kunnen schieten als en waar dat nodig is. Laat ik het anders formuleren: we komen beter terecht als mens dankzij AI. Die helpt ons om onze menselijke creativiteit, kennis en informatie los te laten op data en informatie die reeds werd voorbereid met behulp van Machine Learning. We kunnen als mens best wel wat hulp gebruiken om de overload aan beschikbare informatie te benutten.

Slotvraag. Tech is niet meteen de vrouwvriendelijkste sector. Waarom wilde je een technologische start-up beginnen?

Om te beginnen wil ik benadrukken dat ik niet graag als excuustruus dienstdoe: ik wil dat mensen me dingen vragen vanwege mijn capaciteiten, niet voor mijn gender. Maar om op je vraag te antwoorden: ik weet graag hoe dingen in elkaar zitten. Ik ben ingenieur elektromechanica van opleiding en ik ben mijn carrière begonnen bij Siemens in München. Daarna heb ik zowat altijd voor multinationals gewerkt en ik ben al heel vroeg in platformeconomie terechtgekomen, met onder andere managementfuncties bij Wolters Kluwer en Immoweb. Na nog twee jaar bij iMinds kreeg ik zin om mijn eigen bedrijf te starten, om op mijn eigen manier te werken. Ik wilde vooral alle ervaring die ik had opgebouwd rond data en platformen gebruiken om bedrijven te helpen om op te hoogte te blijven van wat er in hun markt speelt. Wat ik het liefste doe, is bedrijven opties geven om op een duurzame manier te groeien en hen te helpen snelheid te maken in hun beslissingsproces. En dat is precies wat ik met DataScouts vandaag kan doen.

Archief / TECH