Fr

TRAINING&BOOKS

Brain pills: 'La stratégie digitale marketing', door Cédric Cauderlier

Woensdag 23 Juni 2021

Brain pills: 'La stratégie digitale marketing', door Cédric Cauderlier

Bij Editions Racine verscheen met de steun van BAM ‘La stratégie digitale marketing'. Het boek ontsproot aan het brein van Cédric Cauderlier, digital strategist en medeoprichter van het ecosysteem van digitale experts MTV Networks. Het is zijn eerste, maar wellicht niet zijn laatste als we voortgaan op het enthousiaste onthaal dat het werk van 240 pagina’s te beurt valt.
 
Het boek omschrijft zichzelf als een praktische gids en dat is het ook. In tien hoofdstukken geeft Cédric Cauderlier een duidelijk beeld van de uitdagingen die eraan zitten te komen, van de basisprincipes in digitale strategie tot het efficiënt beheer ervan, van inzicht in de doelgroepen, de kanalen en de beschikbare tools tot het belang van content, de etappes in de customer journey en de implementatie van de projecten. Tegelijk wil de auteur de blik van zijn lezers verruimen, zodat ze de kansen die digitale tools vandaag te bieden hebben beter opmerken. Het is geen slecht idee het boek bij de hand te houden, als een soort vademecum. Voorlopig bestaat het enkel in het Frans, maar het is beslist even interessant voor Nederlandstalige lezers.
 
Voor we het over je boek hebben, kunnen we het misschien eerst even hebben over MTV Networks. Hebben jullie dat merk overgenomen van Viacom?
 
(lacht). Neen, want wettelijk bestaat dat niet meer. In feite is het een knipoog naar de zender die de achtergrond van mijn jeugd vormde. En aangezien veel mensen rond me later de afkorting gebruikten als ze het over Mountainview hadden, lag de naam voor de hand.
 
Wat omvat dit ecosysteem?
 
MTV Networks staat voor vier vennoten: Sébastien Vanwelde, met wie ik Mountainview oprichtte in 2013, en Fabian Van De Wiele, oprichter en managing director van Clicktrust, waarin Mountainview in 2019 aandelen nam, en ikzelf.
 
Uit die toenadering is MTV Networks ontstaan. Naast Mountainview dat enkel advies verleent en digitale strategieën begeleidt, is er MV Studio dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van websites en apps. Dan hebben we nog het digitale mediabureau Clicktrust en Izoard, het tweede digitale mediabureau dat we zopas openden. Dat is gespecialiseerd in kmo-diensten, terwijl Clicktrust zich richt tot grotere of meer mature klanten.
 
In afwachting van een vijfde structuur die gewijd zal zijn aan content, vormen deze vier bedrijven de bureaupijler van MTV Networks. Daarnaast hebben we een ‘projectpijler’, met daarin twee start-ups waarin we aandelen hebben: Treedy's ene Tweistiti. Eerstgenoemde is gespecialiseerd in de ontwikkeling van virtuele pashokjes voor e-commerce; laatstgenoemde maakt horloges voor kinderen.
 
Deze investeringen moeten ons helpen om van binnenuit te begrijpen hoe start-ups functioneren.
 
MTV Networks bestaat dus uit deze twee lagen. Het is een geheel dat gebaseerd is op organische complementariteit, maar elk onderdeel blijft onafhankelijk: er is geen gemeenschappelijke P&L. Het geheel groepeert vandaag een vijftigtal medewerkers, van wie ongeveer de helft afkomstig is van Clicktrust.
 
We communiceren weinig omdat we niet beschouwd willen worden als de zoveelste groep. Oorspronkelijk noemden we onszelf een ecosysteem, maar die term is ondertussen zo uitgehold dat we onszelf niet meer als dusdanig durven te omschrijven (lacht).
 
Maar we zouden het over je boek hebben… Hoe is dat project ontstaan?
 
Het was Patrick Steinfort (directeur van BAM, nvdr) die contact met me opnam. Aangezien er maar weinig marketingboeken geschreven worden door Franstalige Belgische auteurs, stelde BAM Racine een reeks mensen voor die de redactionele uitdaging zouden kunnen aangaan. Ik bijt de spits af.
 
Het is dus een boek op bestelling.
 
Inderdaad. Een boek op bestelling over mijn specialiteit, digitale strategie. Ik had twee opties: ofwel me buigen over de businesskant – maar daar bestaan al heel wat uitstekende boeken over – ofwel over de marketingaspecten. Dat is wat ik gekozen heb: digitale marketingstrategie.
 
Je verleden aan adverteerderszijde is voelbaar in het boek: je legt sterk de nadruk op de marketing basics en op gezond verstand.
 
Gezond verstand, dat klopt. Ik denk dat gezond verstand nog voor de marketing basics komt. Je stelt toch vast dat mensen geneigd zijn hun gezond verstand te verliezen als ze eenmaal geconfronteerd worden met de digitale tools waarover ze beschikken. Het is nochtans allemaal niet zo moeilijk als je de dingen op een rijtje zet. Zoals ik in de conclusie schrijf, digital heeft niet zijn eigen doelstellingen: het is opgebouwd rond business en marketing uitdagingen, en die uitdagingen staan centraal in het boek.
 
Tot wie richt zich dat?
 
Tot iedereen die de communicatie van een bedrijf beheert, tot mensen aan het hoofd van een bedrijf dat jongleert met de huidige uitdagingen, mensen die digitale projecten toevertrouwd krijgen, die over enige middelen beschikken en die hun budgetten slim willen investeren, hun uitgaven beter beheersen en optimaal benutten.
 
Laatste vraag. Waar heb je het meest aan gehad bij het schrijven? Los van je beroepservaring aan adverteerders- en bureauzijde, bedoel ik dan?
 
Zeker niet aan mijn kennis van de spelling (lacht). Ik heb het geluk dat ik veel lesgeef en tijdens die lessen ontdek ik vaak de elementen die mijn denkproces geïnspireerd hebben. Als mensen buiten hun bedrijf loskomen en eindelijk de vragen stellen die ze niet altijd durven te stellen binnen een professionele context.
 
Ook dat schrijf ik in het boek: een van de grootste problemen vandaag, is de angst om de juiste vragen te stellen.

Archief / TRAINING&BOOKS