Fr

TRAINING&BOOKS

Wavemaker opent zijn Smart City Academy met MM

Maandag 18 Januari 2021

Wavemaker opent zijn Smart City Academy met MM

In partnerschap met Media Marketing, en na zijn opleidingen rond AI, voice marketing en gedragswetenschappen, buigt Wavemaker zich met een derde Academy over Smart Cities.  

Die gaat van start op 28 januari en is opgedeeld in drie online sessies van elk 150'. De Smart City Academy wil de verschillende aspecten waarmee de ontwikkeling van de 'slimme steden' gepaard gaat ontleden en hun potentieel voor onze sector onder de loep nemen.  

Het project wordt gecoördineerd door Gaëlle Daoust, chief digital officer van Wavemaker die aan de ULG een Smart City-diploma behaalde. Virtueel aan haar zijde beantwoordde collega Damien D'Ostuni, innovation & activation expert bij het bureau onze vragen.  

Kunnen jullie om te beginnen de balans opmaken van de drie vorige Academies?  

Damien D'Ostuni: Over het algemeen zien we een groeiende belangstelling voor deze initiatieven. Dat is bemoedigend, want het zijn niet meteen de meest toegankelijke onderwerpen en ze liggen nogal veraf van de gebruikelijke scope van de mediabureaus. Daarom streven we ernaar om zowel de relevantie van deze materies voor onze sector als hun impact op ons vak op korte of middellange termijn aan te tonen. Er is dan ook een groeiende interesse in deze academies en er groeit vertrouwen, vooral bij onze klanten, in de return voor de deelnemers. 
Hoe kunnen Smart Cities interessant zijn voor onze sector?  

Gaelle Daoust: Zoals Damien benadrukt, behandelen onze academies telkens onverwachte onderwerpen die toch altijd een raakvlak hebben met onze markt. Hetzelfde geldt voor de uitdagingen die verband houden met Smart Cities. Als we ze eenmaal hebben begrepen, wordt duidelijk dat ze niet zo ver van onze day-to-day afliggen.
Als we het hebben over Smart Cities, denken we spontaan aan futuristische steden, terwijl in werkelijkheid nogal wat steden al projecten hebben ontwikkeld die ons nu toegang geven tot nieuwe data en touchpoints. En als we er een groot deel van de eerste sessie aan besteden, komt dat omdat deze nieuwe touchpoints interessant zijn voor marketeers.  

Waar bevindt België zich in deze context? Er lopen enkele projecten in Antwerpen en Brussel, maar hinken we niet achterop?  

Het hangt allemaal af van de verwachtingen. Ik denk dat België niet per se achterloopt, maar zoals vaak zijn we misschien te bescheiden en communiceren we behoorlijk slecht. In werkelijkheid bestaan er al tal van projecten. Naast Antwerpen en Brussel is de stad Namen bijvoorbeeld behoorlijk gevorderd in deze materie. Er zijn ook zeer performante Belgische apps, of het nu gaat om mobiliteit of governance, maar ze zijn niet altijd bekend. Bovendien beantwoorden deze projecten aan zeer specifieke behoeften en zijn ze aangepast aan hun omgeving. We mogen dan ook niet verwachten dat er enorme futuristische steden bloeien op het Waalse platteland. Maar al met al hoeven we ons niet te schamen.  

Aan de andere kant is er wel vertraging wat de structuren, de organisatie van onze steden en gemeenten betreft. Smart City-projectmanagers kom je niet vaak tegen, we zien hier en daar projecten ontstaan, maar er bestaat geen specifieke organisatie rond een echte Smart City-strategie.  

Aan deze projecten komen uiteraard data te pas - een onderwerp dat almaar gevoeliger ligt bij de consumenten maar ze veronderstellen ook samenwerkingen tussen de overheid en de privésector, iets wat altijd moeilijk ligt. Ligt daar geen mogelijk terrein om marketingstrategieën in te voeren?  

Ik denk niet dat het probleem zit in de samenwerking tussen overheid en privé, maar wel bij de visie van de overheden: ze hebben vaak een slecht beeld van waar Smart Cities voor staan. Het zou te ingewikkeld, te technologisch zijn, enzovoort. Op dat vlak kan de privésector een essentiële rol spelen, door deze projecten te faciliteren, door ze beter verteerbaar te maken dankzij onze marketingervaring. En door de overheid duidelijk te maken dat het weliswaar om technologie gaat, maar dan wel in een doordachte, ingeburgerde en evolutieve vorm die staat te springen om haar ROI op korte en middellange termijn aan te tonen.
Damien D'Ostuni: De samenwerking tussen overheid en privé zal ook essentieel zijn om het gebrek aan menselijke en financiële middelen te compenseren. De privésector zal in staat zijn om de ontwikkelingen en de technologie te verstrekken die door de overheid zullen worden geselecteerd. De data zullen noodzakelijkerwijs worden geanonimiseerd. Toch komt er een verwerking, een hergroepering van clusters die zeker bruikbaar zullen zijn in onze sector.
Wavemaker is al betrokken bij zulke projecten. Kunnen jullie daar iets meer over vertellen?  

We zijn inderdaad bezig met verschillende projecten, waaronder twee concrete, rond oplossingen op middellange of zelfs lange termijn. Het idee is om glasoppervlakken te ontwikkelen die als communicatiemiddel kunnen dienen door het glas van onze huizen, onze gebouwen, onze auto's te transformeren tot gerichte communicatiekanalen. Dit is een project dat we uitvoeren in nauwe samenwerking met AGC (meer info in onze podcast hierover, nvdr).  

Kunnen jullie alvast en tip van de sluier lichten over touchpoints of trends die tijdens de Academy aan bod zullen komen?  

In willekeurige volgorde: robottaxi's, slim straatmeubilair, bezorgdrones, enz. die het mogelijk maken om gerichte en gepersonaliseerde berichten af te leveren. Er zijn ook enorme mogelijkheden op het vlak van e-commerce en logistiek, maar ook van data dankzij de sensoren die onze slimme steden zullen uitrusten.  

We moeten ons tot slot realiseren dat Smart Cities de OOH-omgeving aanzienlijk zullen veranderen, omdat ze het digitale aanbod vergroten. We zullen dan ook nieuwe spelers zien opstaan die zullen concurreren met Clear Channel en JCDecaux op hun terrein. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een OOH-visual te vervangen door augmented reality-uitgezonden vanuit een wagen. Zo zal Volkswagen standaard op zijn volgende ID.3- en ID.4-modellen een AR-systeem aanbieden dat rij-informatie kan weergeven. Uiteindelijk zou dit systeem op termijn heel goed reclame kunnen integreren.  

Inschrijven voor de Smart City Academy kan hier.

Archief / TRAINING&BOOKS