Fr

INTELLIGENCE

WPP Media benadrukt belang van brand priming en ESO-touchpoints in aankoopbeslissingen

Dinsdag 4 November 2025

WPP Media benadrukt belang van brand priming en ESO-touchpoints in aankoopbeslissingen

In samenwerking met de Saïd Business School van de Universiteit van Oxford voerde WPP Media een nieuwe studie onder de naam ‘How Humans Decide’. Door de analyse van meer dan een miljoen aankooptrajecten over tien jaar, in 47 landen en in meer dan 200 productcategorieën, wil het onderzoek beter begrijpen hoe consumenten werkelijk beslissingen nemen en hoe merken deze keuzes kunnen beïnvloeden.
 
Belangrijkste inzicht: aankoopbeslissingen worden genomen voor de eigenlijke aankoop. Consumenten hebben een sterke voorkeur voor merken die ze al kennen.
 
Daarom staat in het onderzoek het concept “brand priming” centraal. Dat is afkomstig uit de cognitieve psychologie en stelt dat contact met een merk (zoals een logo, naam of reclame) onbewust de gedachten, houdingen en handelingen van consumenten beïnvloedt, zowel ten aanzien van dat merk als van vergelijkbare producten.
 
De studie toont aan dat brand priming een rol speelt in 84% van de aankoopbeslissingen. Dat betekent dat consumenten meestal met vaste voorkeuren voor minder dan drie merken aan hun aankoop beginnen. Dat percentage zakt nooit onder de 70%, ongeacht de productcategorie.
 
Slechts 16% van de verkopen is dus echt gevoelig voor marketingacties op korte termijn. Met andere woorden: brand building op lange termijn blijft de belangrijkste groeifactor — zonder vooraf bestaand merkbias hebben conversiecampagnes weinig effect.
 
Tweede inzicht: de mate van ontvankelijkheid varieert sterk per categorie en individu. Gemiddeld is 23% van de consumenten in een categorie weinig ontvankelijk voor merkboodschappen.
 
Toch kunnen deze zogenoemde “resistente” doelgroepen voorbereid worden via high-funnelacties, waardoor de kans kleiner wordt dat ze later voor een concurrent kiezen.
 
Merken moeten dus de “receptiviteitscurve” van hun categorie in kaart brengen en hun strategie daarop afstemmen.
 
Derde inzicht: niet alle contactpunten zijn gelijkwaardig. De zogenoemde ESO-kanalen (Earned, Shared, Owned) blijken effectiever in het vormen van perceptie en het stimuleren van conversie dan uitsluitend betaalde media.
Betaalde media zijn wel cruciaal om de initiële merkvoorkeur te creëren, maar ESO-touchpoints zoals mond-tot-mondreclame, klantreviews en e-mails zetten die voorkeur om in actieve voorkeur en aankoop.

Archief / INTELLIGENCE