Fr

ASSOCIATIONS

Responsible Marketing Pact verruimt verplichtingen naar influencer marketing en sponsoring

Dinsdag 30 September 2025

Responsible Marketing Pact verruimt verplichtingen naar influencer marketing en sponsoring

De negen grote Europese alcoholproducten van het Responsible Marketing Pact dat minderjarigen (beter) moet beschermen tegenover alcoholmarketing, hebben hun vrijwillige verplichtingen uitgebreid, niet alleen voor paid media, maar ook voor influencers en sponsoring.
 
Zo verzoekt het pact de ondertekenaars inzake sponsoring bijvoorbeeld om samen te werken met partners (rechtenhouders, mediabureaus en retailpartners) om duidelijk de samenstelling van het beoogde publiek te bepalen, waarbij er moet op gelet worden dat minstens 70% van de aanwezigen ouder zijn dan de wettelijke leeftijd waarop ze alcohol mogen kopen. Betaalde influencers zouden dan weer ouder dan 25 moeten zijn. Deze regels komen bovenop de bestaande.

De leden van het RMP zijn AB InBev, Bacardi, Brown-Forman, Carlsberg, Diageo, Heineken, Moët Hennessy, Pernod Ricard en Coca-Cola.

Archief / ASSOCIATIONS