Fr


Close

AWARDS

CB Awards: Air, BBDO en Publicis pakken een Grand, mortierbrigade is Agency of the Year

Vrijdag 3 Juni 2022

CB Awards: Air, BBDO en Publicis pakken een Grand, mortierbrigade is Agency of the Year

De jury’s van de CB Awards 2022 reikten drie Grand Prix uit – wat zich uitzonderlijk is, aangezien de laatste keer dat ze er meer dan een toekenden dateert van 2019 (toen kregen ‘Blind Meters’ van Happiness/OVK en ‘Ice-Skaters’ van DDB/Ikea elk de ultieme bekroning).

De drie Grands vallen te beurt aan ‘The Breakaway’ van BBDO voor Decathlon (PR) dat ook twee Gold (Corporate Purpose en Media), twee Silver (Brand Experience en Digital) en een Bronze (Integrated) wint, aan ‘Millboard’ van Publicis Groupe voor Mercedes-Benz (Media) dat ook een Silver behaalt (Outdoor), en tot slot aan ‘The backside of Liberty leading the people’ van Air voor Qualcomm (Outdoor) dat ook een Silver (Outdoor) en een Bronze (Press) uitgereikt krijgt.
 
Voor de rest wint mortierbrigade 31 hoedjes, het hoogste aantal dit jaar. Vijf daarvan zijn Gold: de vier eerste met Brussel Mobiliteit (drie keer voor ’Filthy Rich’ in Culture & Social Behaviour en 2X in Film) en eentje met ‘Feet’ (Integrated); de vijfde Gold gaat naar ‘The Playlist Song’ voor TwinToes (Media).
 
De brigade pakt dus logischerwijze de titel van Agency of the Yeat, voor respectievelijk Mutant en FamousGrey.
 
Mutant wint 28 prijzen, waarvan twee Gold met ‘Missed you Stranger’ (Film), een derde met ‘Last Metal Standing’ voor StuBru (Direct) en een vierde met ‘Bad News. Good News.’ voor News Record (Design).
 
FamousGrey mag 26 hoedjes mee naar huis nemen, waarvan een Gold voor ‘Volvo Street Configurator’ (Digital).
 
BBDO, TBWA, Happiness, Wunderman Thompson, LDV United, Air, Lucy, Publicis Groupe, Ogilvy Social.Lab en WeWantMore maken de top tien volledig.
 
We vermelden nog de drie laatste Gold van de 15 exemplaren die op deze editie uitgereikt werden (versus 12 in 2021): ‘Crispy Subtitles’ van Happiness voor Lays (Brand Experience), ‘Duvel Distilled’ van WeWantMore voor Duvel Moortgat (Design) en BBDO dat een gouden hattrick scoort met ‘Zeven venkels en frambozen’ voor Lidl (Radio & Audio).
 
Van de 121 uitgereikte prijzen waren er 38 voor non-profit campagnes, 31% dus (versus 24% vorig jaar).
 
De Grand Prix en Gouden Campagnes worden hier toegelicht; het volledige palmares staat hier.

Archief / AWARDS