Fr

AWARDS

Patrick Van Dijck en Frederik Braem (Brightfish) over het belang van innovatie en creativiteit

Woensdag 19 Juli 2023

Patrick Van Dijck en Frederik Braem (Brightfish) over het belang van innovatie en creativiteit

Bioscoopregie Brightfish, onze partner van deze newsletter, is al jaren de officiële vertegenwoordiger van de Cannes Lions in België. Een goeie reden om managing director Patrick Van Dijck te vragen naar het hoe en waarom van deze rol en bij creative director Frederik Braem te peilen naar zijn ervaring.
 
Patrick, herinner ons even aan de reden waarom Brightfish besloot om de rol van officiële vertegenwoordiger van de Cannes Lions op te nemen?
 
Er is natuurlijk de historische link tussen de federatie van bioscoopregies SAWA en Cannes Lions. Want SAWA is er 70 jaar geleden mee begonnen. Maar dat is maar een klein deel van het verhaal. Ik geloof echt in het belang van creativiteit en innovatie. En dat gaat verder dan alleen bij reclamemaken. In elke organisatie zou dit centraler moeten staan. Die boodschap mee helpen uitdragen en ons als Brightfish daar mee associeren is de belangrijkste drijfveer.   
 
Wat is jullie precieze taak?
 
Dat is vrij open. Er worden natuurlijk best practices gedeeld maar iedere rep legt zijn eigen accenten. Dat gaat van hulp bij de juryselectie, het aanbrengen van content en sprekers tot het opzetten van de Young Lions competities. 

En dat moet natuurlijk steeds evolueren. Zo willen wij alvast in de toekomst het aantal Young Lions competities optrekken. Dit jaar waren er Belgische Young Lions teams voor Film en Marketer. Volgend jaar zou ik graag nog meer teams kunnen sturen. Want het is niet enkel de competitie zelf natuurlijk. Deelnemers krijgen er de kans om een week seminars en werk te bekijken. En die confrontatie met creative excellence is echt belangrijk.
 
De Lions vierden dit jaar hun 70ste editie. Daarvan heb je er zelf een pak als rep meegemaakt. Wat is er het hardst veranderd?

De vraag is natuurlijk of het Festival is veranderd of ik zelf ook. Ongetwijfeld beide. Misschien was het vroeger net iets gedurfder. Of misschien ging ik daar vroeger meer naar op zoek.  

Wat moeten de Lions volgens jou doen om relevant te blijven?

Ervoor zorgen dat het winnend werk breed genoeg uitgedragen wordt. Binnen de creatieve industrie maar ook naar klanten/adverteerders. En zeker ook het Festival zoveel mogelijk toegankelijk en aantrekkelijk maken voor jongeren.  

Frederik, jij was ter plaatse dit jaar. Wat zijn de belangrijkste tendensen die je zijn opgevallen?

Cannes 2023 ging voor mij een beetje alle kanten op, zowel qua gevoel als qua inhoud. Uiteraard was Artificial Intelligence overal aanwezig, en werd er tijdens die drie seminars waar niét over AI gesproken werd, wél hartelijk met die allesveranderende technologie gelachen. Zo van ‘haha, wij gaan het er nu eens niét over hebben’. Heel die zaal groen lachen. Enfin, je kon er niet omheen, maar echt erg was dat niet. Het is er nu eenmaal en het gaat alleen maar groter worden, in tegenstelling tot vrijwel elke modetrend of hype die in Cannes gretig aan de borst werden gedrukt de laatste jaren. Dus we kunnen AI maar beter omarmen. De toon waarmee over AI gesproken werd, was trouwens uitgesproken positief. Geruststellend ook. We gaan allemaal nog een job hebben, alleen gaat die job waarschijnlijk wel een andere invulling krijgen.

Verder was het een beetje een allegaartje van celebs en cases, maar minder ‘oomph’ dan anders. Het mocht voor mij allemaal wat krachtiger, wat meer edgy, een beetje stouter. ‘Creativiteit zal de wereld veranderen’ roepen ze in Cannes al jaren. Terecht ook. Maar nu, wanneer het meer nodig lijkt dan ooit, lijkt de boog minder scherp gespannen en da’s jammer.

Heb je ook campagnes onthouden die inspireren of ontroeren?
 
Dit jaar was het eerste jaar dat geen enkel seminar me heeft geraakt tot in het diepst van mijn ziel. Misschien heeft de pandemie mijn gevoel van empathie vermorzeld en ben ik niet meer in staat tot basic menselijke gevoelens, maar het viel me wel op. Het winnende werk was ook dikwijls net iets minder grappig, minder straf, minder wereldschokkend dan anders. Een echte ‘coup de coeur’ was er dus niet. Al ben ik wel een klein beetje verliefd geworden op de boodschap van BBDO Worldwide President & CEO Andrew Robertson dat er meer humor in reclame, en bij uitbreiding de hele wereld, nodig is. Die filmpjes van Apple, met die dode gekko (GP Film) en de hardlopende mama (Gold in dezelfde categorie)? Daar heb ik wel hard om moeten lachen, ik geef het toe.

Archief / AWARDS