Fr

AWARDS

De Amerikaanse droom van Pieter Claeys en Roxane Schneider

Woensdag 19 Juli 2023

De Amerikaanse droom van Pieter Claeys en Roxane Schneider

Onze landgenoten Pieter Claeys en Roxane Schneider, die respectievelijk sinds juni 2021 en november 2022, dus slechts twee jaar en acht maanden, in New York werken, hebben bijgedragen aan het succes van twee campagnes op Cannes Lions 2023, de eerste als Senior Copywriter, de tweede als Senior AD.
 
Het duo won hun allereerste Grand Prix in de Entertainment Lions For Sport competitie, met "Dreamcaster" van FCB NY voor Michelob Ultra, dat ook een Gold (Media), drie Silvers (Design, Media en Radio & Audio) en twee Bronzes (ntertainment for Sports en Digital Craft) won.  
 
Pieter Claeys won ook drie Zilveren en twee Bronzen prijzen voor "Areyoupressworthy.com", een campagne voor Columbia Journalism Review, waaraan hij meewerkte bij TBWA Chiat Day voor de komst van Roxane.

Na amper zes maanden voor de ene en twee jaar voor de andere winnen jullie de ene leeuw na de andere. Jullie pakken zelfs een GP. Wat is geheim achter dit succes?
 
Pieter: Ik had vooraf niet verwacht dat we zo snel twee mooie campagnes gingen maken. Dat is ongetwijfeld een combinatie van veel geluk, hard werk en hopelijk ook een beetje talent. Maar geluk dwing je ook af. Als je consistent goed werk aflevert op de minder goede briefings, dan geeft een bureau je vroeg of laat ook kansen op betere briefings. We zijn heel dankbaar dat we die vrij snel gekregen hebben.
 
Roxanne: We zijn hier ook heel goed omringd. FCB heeft veel talent in huis en is een bijzonder bureau dat het beste in ons naar boven haalt. Ik heb het gevoel dat we op korte tijd enorm gegroeid zijn, individueel en als team.
 
Is het makkelijker om creatief te zijn in de Verenigde Staten? Zijn adverteerders opener voor creativiteit dan in België of in Europa?
 
Pieter: Makkelijker zou ik het niet noemen. NY is a big dragon to ride. Er is hier veel competitie, en net zoals in België sneuvelen er meer ideeën dan er ideeën het levenslicht zien. En omdat het over zo’n grote budgetten gaat is het niet makkelijk om groen licht te krijgen van een klant. Weerbaarheid is heel belangrijk hier.
 
Maar er zijn pluspunten:
 
In Amerika (en meer bepaald in NY) schreeuwt alles om je aandacht. Klanten weten dat ze een interessant idee nodig hebben om hier op te vallen en er is zo een rijke cultuur om uit te putten. Ik heb het gevoel dat de creatieve cultuur van klanten en bureaus hier ook meer hetzelfde is. We spreken dezelfde taal en hebben dezelfde ambitie. In België leven klanten en bureaus iets meer in afzonderlijke silo’s. (er zijn uiteraard veel uitzonderingen). En als het dan lukt om iets verkocht te krijgen, heb je gewoon meer middelen.
 
Roxanne: Er is veel meer oog voor craft hier. We zijn daar in België structureel minder mee bezig. Er wordt hier evenveel tijd en energie besteed aan uitvoering als aan het vinden van het idee zelf, en dat is goed. Een goed idee zonder een mooie uitvoering is zonde. Een mooie uitvoering zonder een goed idee is hol. De verschillende culturen en nationaliteiten binnen het bureau zorgen ook voor een interessante kijk op craft. De liefde voor craft is ook een van de redenen waarom ik naar hier gekomen ben.
 
Waarom hebben jullie besloten om je in New York te vestigen? Wat is het fundamentele verschil tussen een Amerikaans en een Belgisch bureau?
 
Pieter: Het is geen verrassend antwoord, maar het grootste verschil is de scale: We werken vaak op briefings waarop nog vijf andere teams werken. De budgetten zijn groter. De merken zijn iconisch en bezitten veel cultureel kapitaal. Er zijn ook veel lagen in Amerikaanse bureaus, en dat is eigenlijk wel goed voor het eindproduct. Een idee moet een pressure test doorstaan bij zowel de CD, de GCD, de ECD en de CCO. Om van alle strategen en accounts nog maar te zwijgen.
 
Roxanne: Om het met cliché woorden te zeggen: New York is the city that never sleeps. En dat voel je ook in de cultuur van het bureau: Een idee is never finished en wordt altijd beter en beter gemaakt, tot op het allerlaatste moment.
 
Pieter: We hebben hier geleerd om echt ‘relentless’ te zijn, vooral door de mensen rondom ons. Waar we vroeger misschien snel tevreden waren hebben we geleerd om niet te stoppen. Het potentieel van een idee tot op het bot uit te zoeken. Craften. Elk detail beter maken.
 
Hoe verklaren jullie het povere palmares van de Belgen op de Lions dit jaar?
 
Pieter: Het was een minder goed jaar voor de Belgen, maar volgend jaar kan dat weer helemaal anders zijn. Ik denk dat er vorig jaar gewoon iets minder grote ideeën gemaakt zijn. Er waren geen Breakaways, Reduce the Rides of Volvo’s Street Configurators. Maar ik ben vrij zeker dat het volgend jaar weer helemaal anders kan zijn. Er loopt zoveel getalenteerd volk rond in België, vroeg of laat blinkt het weer.
 
Roxanne: Er wordt hier wel serieus veel werk gemaakt van de entries: De boards, de entry teksten, de case studies, niets wordt hier aan het toeval overgelaten. Dat was een eyeopener. “Moesten we hier de hele tijd tegen opboksen toen we in België werkten?”, denk ik vaak.
 
Hebben jullie een bijzondere boodschap voor jullie Belgische creatieve vrienden en adverteerders?
 
Pieter: Jullie weten wel hoe jullie een leeuw moeten winnen zonder dat ik er advies voor geef. Kill it next year.
 
Roxanne: Doorgaan, elke tegenslag leidt tot een beter idee. Embrace it.
 
Wat is jullie ultieme Amerikaanse droom?
 
Pieter: M’n grote droom is het volgende idee uit te kunnen voeren.
 
Roxanne: Consistent goed werk maken. (en een Black Pencil op D&AD).

Archief / AWARDS