Fr

AWARDS

Peter Ampe (FamousGrey): "Don't be mad, get even"

Zondag 25 Juni 2023

Peter Ampe (FamousGrey):

Als enige Belg in de eindjury van de Cannes Lions 2023 (in de Brand & Experience Activation competitie, om precies te zijn) was de chief creative officer van FamousGrey ook als spreker te gast op het festival, tijdens een interactieve sessie over de manier waarop neurodiversiteit kan leiden tot meer creativiteit binnen bedrijven en bureaus. Dat is ook het onderwerp van ‘Abnormaal Goed’, het boek dat Peter Ampe schreef met zijn partner en business coach Emily Rammant.
 
De schrijvende creatief (of creative-auteur, als je dat verkiest) was bereid om zijn indrukken heet van de naald met ons te delen.
 
Hoe is je jury globaal verlopen? Was er veel discussie of lag het palmares voor iedereen voor de hand?
 
Het is fantastisch hoe Cannes zo’n jury samenstelt, met absolute aandacht voor vertegenwoordiging van alle continenten, etniciteiten en gendergelijkheid. Die diversiteit zorgt ervoor dat je als groep elk idee kan beoordelen vanuit een breder en rijker standpunt.  De samenstelling van de jury was dus heel divers, maar als groep maakte het ons juist heel eensgezind. Iedereen had de ruimte om te spreken en iedereen had de openheid om te luisteren en hun mening bij te stellen.
 
Kregen jullie bijzondere regels van de voorzitter?
 
Ari Weiss, de CCO van DDB Worldwide, was onze president. Hij paste perfect als leider van de groep, omdat hij geen visie oplegde van in het begin en vertrouwde op de aanwezige expertise in de jury. Alleen als er verdeeldheid was binnen de jury, deed hij enkele suggesties om de discussies te deblokkeren. Er waren een paar impasses voor bepaalde campagnes, maar uiteindelijk zijn we er altijd zonder al te veel discussie uit geraakt.
 
Wat vind je zelf van de Grand Prix?
 
Een Grand Prix is altijd een momentopname en onze GP was het gevolg van een interessante moodswing van de groep. Eerst waren we geneigd om de World Cup Delivery de GP te geven, maar toen begon het plots over te hellen naar Ted Lasso van EA en Apple. We hebben beide cases nog een laatste keer herbekeken en dan merk je dat The World Cup Delivery niet meer groeit bij meerdere visies, Ted Lasso doet dat wel. En telkens raak je meer onder de indruk van de craft, de resultaten en een collaboratie waar ad agencies enkel maar van kunnen dromen.
 
Hoe werd er naar het Belgische werk gekeken?
 
Het Belgische werk is spijtig genoeg nooit ter sprake gekomen in mijn jury. Er was maar 1 werk over in de eigenlijke shortlist, maar in de ranking zat die te ver onderaan om aan bod te komen.
 
Had je een favoriet die volgens jou niet de erkenning heeft gekregen die hij verdiende?
 
Ik sta volledig achter alle gemaakte keuzes van de groep: een mooie mix van purpose en humor.
 
Nog iets toe te voegen?
 
Als jurylid én spreker was Cannes voor mij alvast een onvergetelijke ervaring. Ik wil ook iedereen bedanken die is komen kijken naar mijn talk over het belang van neurodiversiteit voor creativiteit. Ik was ook aangenaam verrast door de vele reacties nadien, het is toch iets wat leeft in alle landen, maar nog niet in alle landen kan er openlijk over gesproken worden.
 
Nog een laatste woord over de trends en de Belgen?
 
Iedereen vraagt altijd wat de tendensen zijn in Cannes. Wat alvast geen tendens mag worden, is de slechte prestatie van de Belgische bureaus. Ik zeg dan altijd: “Don’t be mad, get even.”

Archief / AWARDS