Fr

AWARDS

Wunderman Thompson en Vow winnen een Grand op de LIA

Zondag 15 Oktober 2023

Wunderman Thompson en Vow winnen een Grand op de LIA

Wunderman Thompson Benelux is tot dusver het enige Belgische bureau dat bekroond werd op de London International Awards, maar hoe! Het won om te beginnen de opperste bekroning, de Grand LIA, in Non-Traditional om precies te zijn. Dat deed het met 'The Mammoth Meatball' voor Vow.

Dezelfde campagne keert ook terug uit Las Vegas waar de jury's plaatsvonden met een Gold in Sustainability in dezelfde competitie en een Silver in Transformative Business Impact. 
 
Wunderman Thompson is ook finalist in Branded Content met "OK Groomer" voor Child Focus.

Het volledige palmares staat hier.
'The Mammoth Meatball' was al verkozen tot de twintig meest vernieuwende van het jaar op de laatste Cannes Lions, waar ze uiteindelijk een Bronze haalde in PR.

Ter herinnering, ze werd op 28 maart gelanceerd in het Wetenschapsmuseum van Amsterdam, waar de wereldwijde pers de eerste gehaktbal die 'gekweekt' werd op basis van het DNA van een mammoet kon ontdekken.

Het idee voor ‘The Mammoth Meatball’, een project van de Australische start-up Vow die gespecialiseerd is in de productie van kweekvlees, kwam van Bas Korsten (de global creative director van Wunderman Thompson). Bedoeling: de milieu-impact van intensieve landbouw benadrukken en kweekvlees, waarvoor geen dieren geslacht moeten worden, presenteren als een levensvatbare optie voor voedselproductie.

Zoals vermeld op de site Mammothmeatball.com, schat de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties dat 14,5% van de wereldwijde door de mens veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen te maken heeft met de productie van vlees en dat 77% van de landbouwgrond wordt gebruikt voor veeteelt.

Als dat zo voortgaat, hebben we tegen 2050 twee planeten nodig om een bevolking van 10 miljard mensen te voeden, waarschuwen Vow, Wunderman Thompson en het Naturalis Centre for Biodiversity, ook een partner in het project. Ze wijzen ook op een rapport van Chatham House voor de VN waaruit blijkt dat ons voedselsysteem een van de belangrijkste aanjagers is van het verlies aan biodiversiteit: voor bijna 90% van de diersoorten die met uitsterven worden bedreigd, is de landbouw de oorzaak.

Vandaar het beeld van de mammoet als inspiratiebron: dit zoogdier, dat enkele millennia lang in Eurazië en Noord-Amerika rondzwierf, verdween door het gecombineerde effect van menselijke jacht en klimaatverandering ... Vandaag maakt het zijn comeback in de vorm van een gehaktbal, gefabriceerd met behulp van de DNA-sequentie van het myoglobine van de mammoet en genetische gegevens van Afrikaanse olifanten, de dichtst levende verwant van de mammoet. Wetenschappers injecteerden de sequentie vervolgens in schapencellen en lieten die zich vermenigvuldigen tot 20 miljard cellen. Die werden getransformeerd tot een gehaktbal.
 
“Door dit experiment wilden we tonen hoe voedsel er morgen zou kunnen uitzien, dankzij een creatie van iets dat symbool staat voor een opwindende toekomst die niet alleen beter is voor ons, maar ook voor de planeet. We dachten dat de mammoet een goed gespreksonderwerp zou zijn”, aldus Tim Noakesmith, medeoprichter van Vow.
 
En gelijk had hij, want volgens cijfers van Wunderman Thompson genereerde deze kleine gehaktbal meer dan 3.000 artikelen in de pers...
 
Nog een belangrijke opmerking: het vlees dat ‘gekweekt’ werd voor de actie, is niet eetbaar. Wetenschappers weten niet precies hoe het huidige menselijke immuunsysteem op dit product zou reageren: “We hebben het over een eiwit dat al 5000 jaar niet meer bestaat", legt James Ryall, wetenschappelijk directeur van Vow, uit. Ik heb geen idee van de potentiële allergene implicaties.”

Archief / AWARDS