Fr

AWARDS

AOTY 2024: De zes gouden bureaus in de kijker

Vrijdag 29 Maart 2024

AOTY 2024: De zes gouden bureaus in de kijker

De Agency of the Year 2024 kende zijn orgelpunt op 28 maart met onze traditionele Awards Night in de Spirito, waaraan zo’n 500 mensen deelnamen.
 
Dit jaar dienden 29 bureaus 30 dossiers in; 14 daarvan werden bekroond door de jury van Mélanie Decelle (Spadel). Hierna vind je de ‘reasons why’ voor de toegekende Gold.
 
We beginnen uiteraard met het toekomstige AKQA Brussels dat in de loop der jaren en onder verschillende benamingen - LG&F, Famous en FamousGrey – drie keer de titel van Agency of the Year kreeg, zoals zijn ‘godfather’ Marc Fauconnier ons tijdens het feest fijntjes liet opmerken.
AGENCY OF THE YEAR: FAMOUSGREY
(SILVER: HAPPINESS - BRONZE: MUTANT) 

Na de Silver vorig jaar, schoot FamousGrey dit jaar de hoofdvogel af op de 2024-editie van onze Agency of the Year – na alweer een zeer felbevochten editie. De tweede plaats valt te beurt aan Happiness dat vorig jaar en het jaar ervoor de prestigieuze titel won. Mutant vervolledigt het podium en haalt Bronze.
 
Op businessvlak wist FamousGrey zijn bestaande klanten aan boord te houden, te beginnen met Scarlet, Constructiv, VAB en Veolia, maar ook Proximus, dat vorig jaar zijn ‘Performance & Production’ pitch lanceerde met een tweeledig doel: de campagneprestaties verbeteren en de kwaliteit en efficiëntie van de productie verhogen.
 
In samenwerking met zijn zusterbedrijven EssenceMediacom en Hogarth heeft FamousGrey het telecombedrijf een ad-hocoplossing bezorgd om de verwachtingen en aspiraties van de adverteerder te vervullen op het vlak van operationele excellentie. Door dit te doen heeft FamousGrey zijn centrale en historische positie binnen Silk, het ecosysteem dat Proximus heeft opgezet om zijn marketing- en businessdoelstellingen te bereiken, bevestigd en uitgebreid.
 
FamousGrey mocht de afgelopen twaalf maanden ook enkele grote nieuwe budgetten aankondigen, te beginnen met KBC, gevolgd door Cru, de Belgische Cardiologische Liga, SPW, evenals de PR en Influencer Marketing budgetten van Walibi en Takeaway.com. Eind 2023 deed Schweppes Global, via OpenX, het op maat gemaakte agency van WPP voor The Coca-Cola Company, ook een beroep op FamousGrey om het ‘Born Social’ platform van het frisdrankmerk te versterken.
 
Het beroemde bureau speelde dat voor elkaar met de ontwikkeling van ‘Social Headphone’, een immersieve ervaring waarbij hoofdtelefoons werden omgevormd tot een navigatiesysteem. Of hoe je ‘in-house’ aan de internationale markt in het bijzonder, en aan de sector in het algemeen, je vermogen en je wil om te innoveren kunt bewijzen vanuit ons kleine land...
 
FamousGrey zou nooit de Agency of the Year titel hebben gewonnen zonder zijn indrukwekkende creativiteit, die het overigens aan de dag legt voor al zijn klanten. Het bewijs, naast de aangehaalde cases in het dossier, is de eerste plaats in de Milky Way, behaald met een dertigtal campagnes – niet alleen creatieve, maar ook effectieve campagnes, zoals blijkt uit de Gold (‘Volvo Street Configurator’) en Silver (‘Helan. Helemaal welzijn’) op de vorige editie van de Effie Awards – en dit voor een vijftiental verschillende klanten, waaronder slechts één non-profitorganisatie...
 
FamousGrey heeft de afgelopen twaalf maanden op meesterlijke wijze het bewijs van zijn consistente creatieve uitmuntendheid geleverd, maar tegelijkertijd staat het bureau ook zijn mannetje in de jacht op nationale en internationale prijzen, zoals blijkt uit de zeer lovenswaardige vijfde plaats in het MM Report.
 
Wat de jury ook heeft overtuigd, is het vermogen van FamousGrey om zich voortdurend aan de tijdsgeest aan te passen. De lancering van Famous Creators (in navolging van zijn in-house studio), een dienst die content creators en merken aan elkaar koppelt, is hier een perfect voorbeeld van en vooral een uniek concept dat alle beschikbare vaardigheden samenbrengt: FamousGrey als expert in branding; Famous Relations in influencer marketing, FamousGrey X in digital en sociale media en FamousGrey Productions in productie.
"In a year of societal turbulence, we turbulently grew, by sticking to our core: making brands famous."
FamousGrey is gebouwd op de fundamenten van LG&F en vervolgens Famous en het bureau onder leiding van Francis Lippens en Peter Ampe is sinds de overname door WPP in 2016 nooit zijn onafhankelijke en ondernemende spirit kwijtgeraakt. Het is deze winnende strategie die het bureau altijd succesvol heeft gemaakt.
 
Het lijdt geen twijfel dat deze Agency of the Year bekroning de perfecte manier is om het werk van de afgelopen acht jaar te huldigen.
 
Vanaf september zet FamousGrey zijn avontuur voort onder de naam AKQA Brussels. Deze rebranding is een erkenning op internationaal niveau van wat we hierboven hebben beschreven: zijn creatieve uitmuntendheid, zijn groei en zijn voortdurende investeringen in nieuwe diensten. Of zoals de oprichter en CEO van AKQA, Ajaz Ahmed, het samenvat: “Dit bureau staat zo dicht bij onze cultuur van creatieve vernieuwers dat het een logische stap is om hen in onze groep op te nemen.”
NEWCOMER AGENCY: FIGHTCLUB
(SILVER: GAMNED! - BRONZE: THE CREW)

Fightclub Belgium werd begin 2022 opgericht en ontstond uit de nog warme as van performance bureau Grava, na diens overname door het gelijknamige Nederlandse bureau Customer Collective. Voortbouwend op het succes van zijn grote Nederlandse broer, wil het bureau performance, strategie en creativiteit met elkaar combineren door gebruik te maken van Grava's erfgoed: “We zijn er al lang van overtuigd dat we onze klanten beter en succesvoller kunnen helpen door creativiteit te combineren met onze performance campagnes. Het is bijvoorbeeld mogelijk om creatieve campagnes te voeren op basis van insights en de ROI te verhogen door betere creaties”, aldus Grava-oprichter Dennis Kenis, bij de overname door Fightclub.
 
“Een sterk merk dat niet converteert is nutteloos. En een digitale strategie zonder een sterk merk is een verloren zaak”, aldus het dossier van het bureau. “Uiteindelijk gaat marketing altijd over winnen. En om te winnen moeten alle puzzelstukjes in elkaar passen, van branding tot creatieve ideeën, van sociale media tot Google Ads.”
"Traditional advertising makes us sick. So, we make it sick. That’s our passion for building strong brands."
Onder zijn nieuwe naam ging het bureau snel vooruit, vooral dankzij de komst van een reeks nieuwe klanten die het tijdens pitches kon overtuigen. Denk maar aan Luikse Siroop, Pfizer, Luminus en Toyota, die samen 25% van de brutowinst in 2023 vertegenwoordigden. Vorig jaar haalde Fightclub via het netwerk ook Jules binnen, evenals (na competitie) Whirlpool en Guylian die ondertussen tot de grootste klanten van het bureau behoren.
 
Fightclub kan rekenen op de veelzijdige vaardigheden van een atypisch team dat nu ongeveer tien mensen telt, allemaal ‘Picasso people’ met de meest uiteenlopende backgrounds, wat dan weer de ideale voedingsbodem blijkt voor samenwerkingen met ontwerpers, visuele kunstenaars en creatieven, Wat ze delen: authentieke skills en een ander perspectief op wat reclame zou kunnen en moeten zijn.
SPECIALIST AGENCY: FANTASTIC
(SILVER: BEINFLUENCE EUROPE - BRONZE: STELLAR LAB)

Nadat het in 2023 Bronze won, deed Fantastic er goed aan vol te houden en zijn strategie, positionering, aanbod en team verder op punt te stellen, want dit jaar pakt het bureau van 62MILES de titel van Specialist Agency.
 
De specialiteit van Fantastic is Employer Branding. Sinds 2013 richt het bureau zich op het bouwen van sterke, authentieke en herkenbare employer brands, van de ontwikkeling van het creatieve concept tot en met de externe activatie. Het bureau breidde zijn aanbod ook uit naar interne employer branding en de optimalisatie van recruitment touchpoints.
 
Daarnaast ontwikkelde het bureau zijn eigen Belgische employer branding benchmarks – des te belangrijker als je weet dat er over employer branding in België nauwelijks (relevante) data zijn - aangepast aan de doelgroep, de funnel, enz.
 
In de praktijk is de directe aanpak van Fantastic vooral gebaseerd op de verhalen van medewerkers, die ambassadeurs worden voor hun bedrijf. Een andere pijler in de visie van Fantastic zijn de langdurige partnerships met opdrachtgevers die employer branding zien als een integraal onderdeel van hun corporate brand.
 
In dezelfde geest beschouwt Fantastic het durven zeggen en stevig vasthouden aan wat ze denken dat nuttig en noodzakelijk is om overtuigende resultaten te behalen als de basis. Ook fundamenteel is hun overtuiging dat het bouwen van een employer brand vooral een marathon is, en zeker geen sprint. Vandaar de noodzaak van een ijzersterke teamgeest, waarin alle partners, intern en extern, perfect op elkaar zijn ingespeeld.
 
Tot slot omvat het recept van Fantastic voor succes, of beter gezegd successen, ook een kundige mix van creatie en strategie: geen creatieve koppigheid, wel effectieve creaties!
Fantastic adviseert zijn klanten vooral om zich te onderscheiden van de massa, door anders te durven zijn en door een stem te geven aan de mensen die het werk echt doen, door dezelfde taal te spreken als de doelgroep en tegelijkertijd in te spelen op diens diversiteit en specifieke behoeften. Dankzij deze logica konden klanten op zoek naar nieuwe medewerkers, zowel nationaal als internationaal, maar liefst 4.750 zeldzame parels aanwerven.
 
Tegelijk slaagde Fantastic erin om een double digit groei (+16%) te realiseren, met name door 80% van de pitches waaraan het bureau deelnam te winnen. Dit vertegenwoordigt 16 nieuwe klanten, waaronder de MIVB, de NMBS, Toyota, Baloise, Recupel, Lotus en AG Insurance.
 
Wat de bestaande klanten betreft - Telenet, de Federale Politie, McDonald's, Lidl Benelux en Wit-Gele Kruis, om er maar enkele te noemen - zij hebben allemaal, zonder uitzondering, hun trouw bevestigd aan dit fantastische bureau, dat ook al twee keer het certificaat van Best Place to Work behaalde. Dat zegt op zich al genoeg, toch?
BEST PLACE TO WORK: HAPPINESS
(SILVER: OGILVY SOCIAL.LAB )

“Happy people make great work”. Deze zekerheid, die aan de basis ligt van alle initiatieven en acties van Happiness op het gebied van HR-management, werd nog nooit ontkracht. Getuigen hiervan zijn de prijzen die Happiness de afgelopen twee jaar in de wacht sleepte op de AOTY. Bestaat er objectief gezien een beter bewijs voor de terechte toekenning van de titel als Best Place To Work 2024 aan Happiness?
 
Vorig jaar won het bureau al de Silver in deze categorie en nu bevestigt Happiness dus zijn ‘lead motivation’.
"We do everything to make people happy. Because happy people make great work. And great work makes people happy."
Achter de punchline - een retorische oefening waaraan bureaus zich met wisselend succes wagen - schuilt, in het geval van Happiness, een echt 'Happy people'-programma dat in 2021 van start ging. Sindsdien is het voortdurend verfijnd en bijgewerkt, met een dubbele doelstelling: 'geluk' en 'succes'.
 
Als kader van dit programma dient de ‘Piramide van Mapiq’, gebaseerd op het model van Maslow in drie lagen dat begint bij de individuele behoeften, uiteraard gekoppeld aan het bureau en de professionele wereld, met het oog op het bereiken van de juiste balans en persoonlijk welzijn op het werk.
 
Als resultaat van deze oefening ontstonden talrijke initiatieven – waarvan het bureau er een dertigtal in het dossier uitwerkte: ze hebben betrekking op mobiliteit, verbinding en thuiswerk, mentale ondersteuning, gezondheid, werkomgeving, enz. Ook op het programma: de Dag van het Bureau, de lunches, reizen en feestjes of de work-life balance, opleidingsprogramma's, evaluatiegesprekken, workload management, enzovoort. We kunnen hier onmogelijk alle initiatieven vermelden en toelichten, maar feit is dat de 39 initiatieven, waarvan 13 nieuwe voor 2023, allemaal ‘currently in place’ zijn.
 
In dezelfde geest ontwikkelde het bureau Happiness Performance Indicators om de efficiëntie van het programma te meten, waaronder de Happiness Index, die elke drie maanden wordt gemeten door middel van een anonieme enquête. Uit de laatste editie blijkt dat 96% van de respondenten zegt redelijk tot zeer tevreden te zijn.
 
Tastbaar gevolg (onder andere): het personeelsverloop daalde in 2023 tot op het laagste niveau sinds de eerste meting in 2017.
POSITIVE IMPACT: BUBKA
(SILVER: VO Group)

In 2024 bekroonde de AOTY-jury voor de derde keer een bureau vanwege zijn positieve impact. Nadat de titel twee keer te beurt viel aan VO, is het deze keer Bubka dat zijn duurzame inspanningen beloond ziet, terwijl zijn rivaal de Silver mee naar huis krijgt. Het Antwerpse bureau is daarmee niet aan zijn proefstuk op de AOTY in het algemeen en de Positive Impact in het bijzonder: al in 2022 werd Bubka verkozen tot Innovator Agency of the Year en stootte het door tot de finale van de Positive Impact-categorie die het nu dus wint.
 
De titel heeft veel te maken met de evolutie die het bureau dat onder leiding staat van CEO Raf Van Raemdonck doormaakte sinds de start van zijn reis naar duurzame groei in 2020 – niet toevallig het jaar waarin ook Wim Vermeulen, de auteur van ‘Speak up Now’ het bureau kwam versterken als director strategy & sustainability, een functie die hij nadat hij eind 2022 als vennoot toetrad tot het aandeelhouderschap vandaag nog steeds bezet.
 
Een centrale rol in deze evolutie was tijdens de begindagen weggelegd voor de wetenschappelijk onderbouwde toolkit die het bureau ontwikkelde in samenwerking met professor Gino Verleye van UGent en die Bubka ter beschikking van zijn klanten stelt om ze te helpen bij hun transitie naar verantwoorde groei.
 
Nog in samenwerking met professor Verleye voerde Bubka onderzoek naar de geloofwaardigheid van duurzame communicatie. Die speelt immers een sleutelrol in de bij consumenten beoogde gedragsverandering. Helaas bleken de resultaten uit de eerste editie van de Benchmark in 2021 pover: amper 9,7% van de ‘groen geïnspireerde’ commerciële merkenboodschappen via tv- en radiospots werd tijdens de studie door consumenten als geloofwaardig beschouwd. Ondertussen is dat cijfer zoals blijkt vergelijkbaar (open source) onderzoek voor Var, RMB en onlangs ook VIA gelukkig gestegen tot 11,9%, wat nog steeds onvoldoende is, maar wel de goede kant uitgaat, zodat de industrie haar voordeel kan doen met de insights uit de studies.
Tot slot betreft de “positieve impact” die Bubka genereert ook het bureau zelf. Het geniet niet alleen erkenning van de sector, maar slaagde er ook in een aantal nieuwe klanten zoals Triodos Bank, Polestar en Jules Destrooper. Ook niet onbelangrijk: de implementatie van het RGM leidde ook tot een verduurzaming van de inkomsten van het bureau: duurzaamheidswerk vertegenwoordigde in 2020 nog 2,8%; dat groeide in 2023 tot 72%.
 
Niet dat ze van plan zijn om voortaan op hun lauweren te gaan rusten. “We willen nog steeds de wereld verbeteren door de dingen te doen waar we goed in zijn, dus door expertise en sociale normering klanten helpen om hun positieve impact te versnellen”, aldus Raf Van Raemdonck in een interview naar aanleiding van de B Corp-certificering van Bubka in 2023. “Die visie en aanpak willen we standaard in de markt krijgen, zodat er geen tijd meer verloren wordt en consumenten almaar meer duurzamere merken zullen kiezen. Dat heeft een hele grote impact, niet alleen op het klimaat, maar ook op biodiversiteit, inclusie, enzovoort. We willen ons project schalen.” Voorwaar een nobel streven en wie weet een haalbare kaart!
INNOVATOR: GOOD
(SILVER: ACCENTURE SONG)

“We werken in een business die innovatie bepleit bij al onze klanten. We zijn geobsedeerd door technologie, data en AI. Elk jaar is er een nieuwe trend waar we allemaal op springen. Maar hoe innovatief zijn we als sector als het gaat om het beschermen van onze bestaansreden: creativiteit? Creativiteit is per definitie een disruptieve kracht. In haar puurste vorm creëert ze iets dat voorheen niet bestond. Als je dit dossier leest, zul je zien dat we niet jongleren met geheime ingrediënten of toptechnologie”, aldus Good in het voorwoord van zijn presentatie.
 
Daarmee hadden de oprichters meteen al onze aandacht. Het is immers een opmerkelijk mission statement wegens doodsimpel, meer dan waar en oh zo verfrissend in tijden als de onze. Wat dan wel het geheime ingrediënt is achter hun succesverhaal dat in 2021 van start ging? De combinatie van het strategische inzicht, unieke talent en straffe parcours van het oprichtersduo. Dat bestaat uit Jan Teulingkx (creative director) en Nicolas Pignatelli (client manager) die allebei kunnen terugblikken op een internationale carrière om u tegen te zeggen, wat ze bakken ervaring en een uniek netwerk van al even getalenteerde experts opleverde.
 
Uit al die ingrediënten destilleerden ze in 2021 Good, goed voor een slim business- en agencymodel dat slechts één ambitie koestert: de vreugde van creatief topwerk te maken, delen met gelijkgestemde zielen, om te beantwoorden aan de ambitieuze noden van veeleisende klanten uit binnen- en buitenland.
"If you want to understand the true value of independence, run a network agency for over a decade."
Met zijn netwerk van meer dan 70 experts bestaande uit ECDs, creative teams, designers, project managers, strategy directors en producers die het vak leerden bij ’s werelds bekendste bureaus (denk Wieden & Kennedy, 72andSunny, Droga 5, Saatchi & Saatchi en BBDO Global, om er maar een paar te noemen) heeft Good geen last van de war on talent, want alle medewerkers zijn onafhankelijk. Het flexibele en vederlichte businessmodel zonder overheadkosten is bovendien perfect geschikt om naadloos geïntegreerd te worden in de ecosystemen op maat die vandaag zo populair zijn en kunnen beantwoorden aan eender welke noden van een project.
 
Good is wellicht ’s lands eerste 100% virtuele onafhankelijke bureau. Het biedt een full-service model, waarmee het zich onderscheidt van platforms die alleen vraag en freelance talent met elkaar verbinden. “Alles wat we doen heeft een duidelijke project management structuur en steunt op een strategische en creatieve visie”, aldus de oprichters. Hoewel virtueel in essentie, kan Good overigens ook tastbaar aanwezig zijn waar nodig.
 
“Good is het resultaat van design thinking”, besluiten Teulingkx en Pignatelli. “We hebben alle bestaande onderdelen van een bureau uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet om een toekomstbestendige versie te bouwen. Het resultaat is een 100% virtueel model, gekoppeld aan een groeiende talentenpool van uitmuntend wereldwijd talent, klaar om in te pluggen in alle bestaande structuren. Zonder kantoor, zonder vast personeel, zonder klanten (alleen projecten), zonder concurrentie (we werken samen met andere bureaus), maar met toekomst.”
 
En het werkt: de winstmarges liggen naar verluidt drie tot vijf keer hoger dan die van traditionele bureaus en de klantenlijst met grote namen als Samsonite, Amazone Prime Video of Adidas liegt er niet om. “Creativiteit gedijt in een omgeving van ruimdenkendheid, diversiteit & samenwerking”, besluit het duo. “De beste bureaus ter wereld zijn een mix van internationaal talent, jong, oud, raar, normaal, serieus en grappig.” Diversiteit en inclusie als een evidentie dus. Beter wordt het niet.

Archief / AWARDS