Fr

AWARDS

You, Robot, door Frederik Braem (Brightfish)

Woensdag 19 Juli 2023

You, Robot, door Frederik Braem (Brightfish)

Deze tekst is niet geschreven met ChatGPT, ik zweer het. Ik zal er zelfs een tikfout inzeten. Voilà. All me. Maar hoe lang nog? Cannes was daar behoorlijk duidelijk over: nog héél erg lang. We moeten ons niet te veel zorgen maken, de Enforcement Droids uit Robocop – hallo millennials, die was voor jullie – zijn nog niet voor meteen. A.I. is, voor alle duidelijkheid, wel de toekomst, maar niet overal en zeker niet altijd.
 
Cannes en haar ‘technologie du jour’, het is niet nieuw. Van zodra één of andere tech mogul een nieuw wereld-veranderend speeltje een aantal keer aanprijst via de juiste media en vier Youtubers dat delen op hun Twitch kanaal, is dat voor de organisatoren van het grootste en nog steeds beste Festival van de Creativiteit reden genoeg om er halve dagprogramma’s aan te besteden, en gooi er nog een tent of twee op de Croisette bij ook.
 
Dat dat niet altijd een schot in de roos was, is duidelijk. Ik kijk soms nog een beetje meewarig naar mijn collectie identieke, in Cannes in de maag geduwde, verstofte kartonnen VR-brilletjes die eigenlijk enkel verschillen qua logo. Maar soit, dit jaar was het aan A.I., en dat verwonderde niemand.
 
Seminarie na seminarie prezen creatieven, marketeers en andere Belangrijke Mensen de nieuwe technologie als het Ultieme Middel om Creativiteit te Bevrijden. En dat was, in alle eerlijkheid, een opluchting. De doemdenkers waren thuisgebleven en dat vond iedereen prima. Want je kan ermee lachen of je ogen ervoor rollen, je kan het zelfs allemaal compleet overroepen vinden, maar A.I. is al véél langer deel van ons leven dan sinds ChatGPT live ging. Dit is gewoon de volgende stap, de spleet tussen de gordijnen die iets breder wordt, waardoor die nieuwe wereld daarachter steeds meer licht krijgt. En die wereld, daar moeten we eigenlijk dus helemaal niet bang voor zijn. Gaan er jobs sneuvelen? Uiteraard. Maar er gaan ook nieuwe jobs ontstaan. Headhunters, hou u gereed om op zoek te gaan naar een regiment ‘Senior Generative AI Prompt Formulators’, ‘Midjourney specialists’ en nog meer IT’ers. Altijd weer IT’ers.
 
Maar wat dan met ons, de creatieven? De schrijvers? De bedenkers? Die gaan, volgens Cannes, de wereld nog meer en nog sneller veroveren. We zullen worden ingeplugd in de Matrix, waarbij onze skill set zal worden aangevuld met een arsenaal aan inspiratie, onze workflow nog sneller en efficiënter zal stromen en ons smekend zal worden toegeroepen vanuit vergaderzalen dat er eigenlijk maar één briljant idee was gevraagd, geen twintig. Of zo. Schilders die leren fotograferen, zoiets.
 
De toekomst van A.I. is, snel samengevat, nog een beetje wazig, zelfs na een week seminaries, maar de technologie zelf, die gaat nooit meer weg. Daar lijkt iedereen het over eens. Het gordijn is open, het gaat niet meer dicht. En da’s niet per se a bad thing.

Archief / AWARDS