Fr

AWARDS

Cannes Lions: 70 and countin'

Zondag 18 Juni 2023

Cannes Lions: 70 and countin'

Zeventig is het nieuwe vijftig schreef een recensent over het recente optreden van Peter Gabriel in het Sportpaleis. Waarmee hij bedoelde dat je tegenwoordig na zeven welgevulde decennia perfect in staat kunt zijn om er barstensvol energie in te vliegen en vooruit te blikken in plaats van enkel in het verleden te graven.

Dat is precies wat de Cannes Lions van plan zijn bij de aftrap van hun 70ste editie die dit jaar plaatsvindt. Niet dat er geen plaats zal zijn voor enige nostalgie op het festival dat in 1954 in het leven geroepen werd door SAWA en voor het eerst neerstreek in Venetië om bioscoopreclame te promoten. Dat jaar werden 187 spots uit 14 landen ingediend en gaven 130 festivalgangers present.
 
In 2023 zijn er net geen 27.000 (!) inzendingen (waarvan 310 Belgische), een stijging van 6% tegenover vorig jaar, waarmee het festival de coronadip goedgemaakt heeft. Ook het aantal competities en categorieën is sinds de begindagen exponentieel gegroeid en nog amper bij te houden: elk jaar komt er wel eentje bij. Zo doen dit jaar de Entertainment Lions for Gaming hun intrede – om de evolutie van het vak te weerspiegelen of omdat het weer zoveel extra potentieel in te schrijven cases oplevert, zoals kwatongen zouden kunnen beweren.
 
Ook nieuw dit jaar is de extra focus op Impact, Effectiveness & Growth, waarbij inzenders gevraagd worden informatie te geven over wat hun creaties zoal teweegbrengen. En omdat de Cannes Lions aangesloten zijn bij de Ad Net Zero coalitie, worden bureaus ook aangemoedigd om de CO²-uitstoot van hun creatieproces te detailleren. Een vergelijkbare inspanning wordt verwacht wat betreft DEI: kandidaten worden verzocht de samenstelling van de betrokken teams te preciseren en informatie te geven over de geleverde inspanningen om diversiteit en inclusie te bevorderen. Om te benchmarken weliswaar, (nog?) niet als onderdeel van het beoordelingsproces.
 
Maar misschien is het belangrijkste initiatief om de toekomst te verzekeren wel het Lions Scholarship dat 150 deelnemers uit ondervertegenwoordigde landen de kans biedt Cannes Lions Brand Marketers and Creative Academies bij te wonen. Niet iedereen heeft immers de middelen om de vereiste 3845 euro (exclusief BTW) voor een ‘complete pass’ op te hoesten, met de bedoeling het kruim inzake internationale creativiteit te komen vieren aan de Franse Rivièra.
 
Want gevierd zal er worden. Op stranden en boten natuurlijk, maar ook in het Paleis. Om hulde te brengen aan de cultstatus die een flink aantal spots de afgelopen zeven decennia verwierven, zetten de organisatoren vrijdag bijvoorbeeld de meest legendarische winnaars in de schijnwerpers. Een mooie gelegenheid om net als vroeger – en niet zonder enige weemoed –in een donker en afgeladen vol auditorium te kruipen en je af te vragen waar ze het toch blijven halen, terwijl buiten de wereld gewoon doordraait onder de loden zon.

Archief / AWARDS