Fr

AWARDS

Fleur Delanghe: "Cannes Lions festival is topsport. Gemiddeld deed ik 25.000 stappen per dag"

Woensdag 19 Juli 2023

Fleur Delanghe:

Als winnares van een Gold op de StuMPA kreeg Fleur Delanghe (in het midden) de kans om voor het eerst de Cannes Lions bij te wonen. Dat deed ze in het gezelschap van Febe Ampe (rechts) die ook een Gold kreeg in dezelfde competitie en Victor Slachmuylders (links) die een Silver pakte.

Hoe zou je jouw eerste ervaring op de Cannes Lions omschrijven?
 
Cannes Lions festival is crazy, vermoeiend maar hopelijk voor herhaling vatbaar.
 
Wat was je eerste indruk toen je op de Croisette aankwam en het Festivalpaleis
ontdekte?

 
Het Festivalpaleis was een doolhof. Pijlen en bordjes, liften en trappen. Verdwalen deed ik daar al te veel.
 
De Croisette leek surrealistisch. Delen strand werden opgedeeld in gesponsorde vakken. Deze absurde zinnen werden onze realiteit: “Naast Spotify Beach is het Google feestje waar wereldbekende drag queens optreden. Daarna kunnen we rosé ijsjes gaan eten in het TikTok-huis." Op deze plekken waren gratis goodie bags, eten en drinken. Bij Pinterest Beach kon je zelfs een gratis tattoo of piercing laten zetten. Crazy.
 
Hoe zag het programma van jullie week eruit? Hoe heb je dat samengesteld?
 
Cannes Lions festival is topsport. Gemiddeld deed ik 25.000 stappen per dag. Gedurende de dag waren er inspirerende talks, waarbij we de Croisette konden ontdekken, terwijl elke avond Cannes Lions werden uitgereikt. Ook later in de avond valt er veel te beleven. We kropen dagelijks iets te laat ons bed in, maar de volgende dag stond ik al paraat om het allemaal opnieuw te doen.
 
Welk seminarie, welke presentatie en campagne hebben de meeste indruk gemaakt en waarom?
 
'Voice of Creativity: The Musical' was een unieke presentatie. Drie getalenteerde Japanners die op hun eigen manier kwamen praten/zingen over de vreugde van het creëren. De “kinderlijke” liedjes gingen gepaard met kleurrijke visuals en een poppenspel. Tussen de kleurexplosie, toonden ze interviews. Deze video’s gingen over serieuze onderwerpen zoals gelijkheid en zelfexpressie. Ik keek soms naar mijn buur met een “wtf-is-er-hier-aan-het-gebeuren” blik. Het was geweldig.
 
Had je een creatieve favoriet?
 
Moeilijk om er maar één te kiezen. Er waren werken die mij inspireerden, mij aan het lachen maakten en mij kippenvel bezorgden. De campagne die me nog steeds laat lachen is 'The Heinzjack'. Tijdens de Fifa World Cup 2022, was Heinz geen officiële sponsor en mocht dus geen reclame maken. Daarom stuurde ze Thomas Heinz naar Qatar. Zijn achternaam is toevallig Heinz en werd zo het menselijk billboard. Het was zijn taak om zo veel mogelijk reclame te maken voor het merk. De case bevat een laag marginaliteit die ik nergens anders zag.
 
Als je maar een enkel ding uit deze ervaring zou onthouden, wat zou dat dan zijn?
 
Tijdens een Young Dog feestje kwam ik talrijke collega’s tegen van mijn stageplaats TBWA. Olivier nam me vast en vroeg: “Fleur, wil jij een Lion winnen?” Ik antwoordde enthousiast met een “Ja, liefst een Grand Prix". Daarna vroeg hij: “OF is impact belangrijker?”. Olivier had gelijk. Een campagne met maatschappelijke thematiek wordt vaak bekroond, maar een prijs zou niet de drijvende energie mogen zijn. Echte verandering is meer waard dan een trofee in de vorm van een leeuw. Ik betwijfel of hij dit gesprek nog herinnert, maar ik zal het nooit vergeten.
 
Nog meer?
 
De awardshow was telkens in de avond. Tijdens het wegdromen in mijn stoel, stelde ik me steeds voor hoe het voelt om te winnen. Met de hoop om ooit een Gold Lion vast te pakken en trots in de lucht te heffen.
 

Archief / AWARDS