Fr

ASSOCIATIONS

ACC, PitchPoint en UBA publiceren een nieuwe remuneratiegids

Zondag 16 Januari 2022

ACC, PitchPoint en UBA publiceren een nieuwe remuneratiegids



'Remunerating for success to stimulate effective collaboration'. Dat is de naam van het document dat de ACC en PitchPoint zopas hebben gepubliceerd. De door de UBA onderschreven tekst lijst zes verschillende remuneratiemodellen op en de zes pricing factoren die daarop van invloed zijn. Het document bevat de voor- en nadelen van elk model, omdat, zoals Martine Ballegeer, partner bij PitchPoint, opmerkt, "er geen pasklare oplossing bestaat". 

"Remuneratiemodellen zijn een van de elementen die bureaus en hun klanten in staat stellen echte 'groeipartners' te worden", aldus de auteurs van het rapport. "Aan deze modellen moet dan ook de nodige aandacht worden besteed. Zij spelen hun rol bij het stimuleren van efficiëntie en creativiteit. Begrijpen hoe ze werken is van cruciaal belang."


"Marketing is beduidend complexer geworden in vergelijking met tien jaar geleden, maar de remuneratiemodellen zijn niet in dezelfde mate mee geëvolueerd. Zij lopen nog steeds achter op de innovatie die de bureaus in hun producten en diensten hebben doorgevoerd. Momenteel zijn de zogenaamde 'input based' benaderingen nog steeds het dominante model", zegt Johan Vandepoel, CEO van de ACC.

"Achttien maanden geleden organiseerden we een webinar met Tim Williams (oprichter van Ignition Consulting Group, nvdr) rond value-based pricing strategy. Dit was een openbaring voor veel bureaubazen, aangezien velen nog steeds op een zeer traditionele manier werken op het vlak van remuneratie, meer bepaald gebaseerd op uurtarieven en cost accounting, zonder echt het begrip toegevoegde waarde in rekening te brengen. Paradoxaal genoeg is dit ook een onderwerp dat zelden wordt besproken tussen klanten en bureaus."

"Deze presentatie heeft ons doen nadenken over hoe we anders kunnen denken over pricing en over hoe dit te bespreken met klanten. Daarom hebben wij samen met PitchPoint een task force op poten gezet. We ontdekten dat onze Britse tegenhangers bij IPA een aantal zeer interessante, maar ook zeer ingewikkelde documenten over dit onderwerp hadden gepubliceerd. Wij hebben dit alles herwerkt, het vereenvoudigd en vooral rekening gehouden met het standpunt van de klant door de UBA erbij te betrekken, en meer bepaald Valerie Bracke (KBC). We hebben nu dus een document dat als standaard kan dienen voor de remuneratie."
"Voor ons is het altijd zeer belangrijk dat bureaus en adverteerders dezelfde taal spreken, en dit document vergemakkelijkt de discussies rond remuneratie. Dit is wat ons bij PitchPoint heeft gemotiveerd", zegt Martine Ballegeer. "We laten hiermee ook zien dat het mogelijk is om af te stappen van het input based systeem. Dit is het model dat het meest wordt gebruikt door bureaus en adverteerders, en dat waarschijnlijk het meest geruststellend is, maar het leidt ook tot frustratie bij beide partijen."
Het werkt heel goed voor de executie, maar in langetermijnrelaties waar er meer strategie aan te pas komt, zijn er andere modellen die relevanter zijn", voegt ze eraan toe. "En net zoals het model kan evolueren in de loop van de samenwerking, kan je ook meerdere modellen tegelijk gebruiken", vervolgt Johan Vandepoel.

Tot slot wordt in de nota van ACC en PitchPoint het belang van governance benadrukt: "Het heeft geen zin om te discussiëren over een uurtarief van één euro meer of minder. Maar hetgeen waar je op alle niveaus kunt winnen is door effectiever te zijn in de relatie. Dat is waar het bij governance om draait", bevestigt Martine Ballegeer. "Governance zal de validerings- en besluitvormingsplatformen, de verantwoordelijkheden van elke medewerker, enz. beschrijven. Mijn ervaring leert dat als deze elementen duidelijk gedefinieerd zijn, iedereen wint. Als er één punt is waaraan bureaus en adverteerders volgens mij proactief moeten samenwerken, dan is het dit punt."

'Remunerating for success to stimulate effective collaboration' is hier beschikbaar.

Archief / ASSOCIATIONS