Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Brain Pills: 'Creatives on Creativity' van Steve Brouwers

Maandag 3 Mei 2021

Brain Pills: 'Creatives on Creativity' van Steve Brouwers

De auteur?

Sinds bijna twee decennia is Steve Brouwers creative director: eerst bij de zenders van SBS en sinds april bij Ads&Data, de megaregie die ontstond uit de eengemaakte commerciële activiteiten van Mediahuis, SBS, Proximus en Pebble Media. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor alle reclameoplossingen buiten de klassieke formaten. Creativiteit is per definitie een essentieel ingrediënt van zijn job en het hoeft dus niet te verbazen dat hij er een boek aan wijdde.

Waarom schreef hij dit boek?

‘Creatives on Creativity’ is niet het eerste boek dat Brouwers uit zijn pen schudde. In 2017 verscheen zijn debuut ‘Bijna alles wat je moet weten over nieuw samengestelde gezinnen’ dat hij schreef vanuit zijn eigen ervaring. “Ik verdiep me graag in dingen die me direct bezighouden”, beaamt hij. “Voor de coronacrisis uitbrak, heb ik nogal wat marketingreizen gemaakt om presentaties te geven. Tijdens die trips heb ik bijzonder veel interessante mensen mogen ontmoeten en daar wilde ik iets mee doen.”

Anderzijds worstelt hij zelf met het onderscheid tussen kunstenaars en creatieven. “In mijn job werk ik heel toegepast; een idee en de uitwerking ervan volgen altijd op een briefing. Maar stelt dat niemand je zegt hoe je een wit blad moet invullen, dat je volstrekt vanaf nul mag of moet beginnen, wat doe je dan? Die vraag is voor mezelf een zoektocht die wellicht nooit zal stoppen. Ik heb al wel eens een borstel vastgepakt om een schilderij te maken, maar ik werd iedere keer geconfronteerd met het gebrek aan de noodzaak om dat te blijven doen. Dat ligt helemaal anders bij kunstenaars, denk ik. Kunstenaars zijn mensen die vanuit zichzelf de drang voelen om iets te creëren vanaf nul, zonder dat er een kader is, zonder dat er iemand anders aan te pas komt om hun te zeggen wat ze moeten doen. Creatieven vullen een kader of een briefing in. Los daarvan, zie je dat mensen die toegepast werken, ook passion projects hebben, waarmee ze uiting geven aan hun creativiteit als een manier van leven.”

De pitch?

“Tijdens mijn reizen heb ik de mensen die ik ontmoette en die me boeiden gevraagd of ik het een uur lang met hen mocht hebben over creativiteit. Met kunstenaars, vormgevers en andere creatieven heb ik aldus gesproken over hun inspiratie, hun limieten, enzovoort.”

In totaal is het boek de neerslag van 44 persoonlijke ontmoetingen in interviewvorm, geschreven in toegankelijk Engels, in een vormgeving van door Paul Bauden voor wiens werk Brouwers veel bewondering heeft. De foto’s zijn het werk van zijn vriend en fotograaf Joost Joosten.

“De keuze van de geïnterviewde namen is gebaseerd op mijn eigen wishlist. Wat ze gemeenschappelijk hebben, is dat ze allemaal op hun eigen manier kunst ademen. Dat spelen ze niet, het is geen pose, het zijn stuk voor stuk kunstenaars. Ze zijn moedig, ze stellen zich vaak kwetsbaar op en wijden zich gedurende een lange periode aan de creatie wijden.”

Welke ontmoeting is hem meer bijgebleven dan de andere?
“Moeilijke vraag. Maar zeker mijn gesprek met de Nederlands-Libanese kunstenaar Navid Nuur en dat met George Lois, de man achter de beroemde Esquire-covers die als veelvuldig vloekende vormgever symbool kan staan voor de reclamewereld van de jaren ’60.”

Waarom zou iedereen in onze sector het boek moeten lezen?

Omdat het een heel uiteenlopende kijk geeft op creativiteit en op wat mensen nodig hebben. Het is wellicht voor velen herkenbaar om te zien hoe kunstenaars omgaan met roadblocks en inspiratie. Jonge creatieven kunnen zeker ook iets doen met de raad die deze oude rotten geven. Het is bovendien een visueel mooi object en je leert kunstenaars kennen die je nog niet kent.
 
Creatives on Creativity is verschenen bij uitgeverij Luster en verkrijgbaar bij de betere boekhandel. Bij wijze van voorsmaakje kun je ook een kijkje nemen op de bijhorende Instagram-pagina waar Steve Brouwers geregeld fragmenten post.

Archief / TRAINING&BOOKS