Fr

TRAINING&BOOKS

A-normaliteit als constante: dag evenwicht, hallo vooruitgang, door Danny Devriendt (MD, IPG/Dynamics)

Maandag 22 Maart 2021

A-normaliteit als constante: dag evenwicht, hallo vooruitgang, door Danny Devriendt (MD, IPG/Dynamics)

SXSW volgen is vermoeiend. Je moet het tempo van de bedenkingen, keynotes, SMART-indicatoren bijhouden. Het houdt niet op. Na een week SXSW genereren mijn neuronen genoeg hitte om een kilo vegetarische pizza in een baan rond Saturnus te lanceren. Maar nu is het tijd om de dingen te laten rusten en wat afstand te nemen om overzicht te krijgen. Niet al wat blinkt, is een nieuwe diamant. En stille waters verbergen misschien nog wel een parel of twee drie.

Aan stof tot nadenken geen gebrek dus:

Geen nieuw normaal

Het is een feit: het oude normaal is verdwenen, en als je op het nieuwe wacht, kun je net zo goed op Godot wachten. De verandering is hier en ze zal blijven ook. Ze is zo alomtegenwoordig dat ze constant is geworden. Ze is overal en gaat sneller, als een gigantische, steeds rollende sneeuwbal aangedreven door technologie, data, fast learning, verwerkingssnelheid, kwantumcomputers en 5G. Verandering verspreidt zich over, in en rond de planeet. Ze richt haar blik op de maan en op Mars. Ze herstructureert steden, scholen, bedrijven en landen. Ze wordt geprikkeld door nieuwe energieën, mobiliteit, sociologie, onderwijs, gezondheidszorg, antropologie, biologie, nanotechnologie.

Resultaat: een evolutie van levensstijl richting ethisch handelen die ook de planeet moet vrijwaren, het welzijn moet verbeteren en gezonde winst moet genereren. Dat laat allemaal geen ruimte voor normaliteit.

Toekomst = beleving

Hoewel technologie en data overal (en binnenkort alwetend?) zijn, ze verdwijnen langzaam naar de achtergrond. De technologie is er, ze zal blijven en geeft ons een flinke boost. Maar zoals vuur, elektriciteit en wifi vóór haar, is technologie een verworvenheid. Hoe je deze technologie kunt gebruiken om goed te doen en tot een beter resultaat te komen, dat is de vraag van een miljard dollar voor binnenkort acht miljard zielen. De toekomst gaat niet over technologie, maar ze krijgt er wel vorm door. Hoe je leven, leren, vooruitgang, werk, zorg en welvaart kunt verbeteren: dat zijn de vragen die iedereen zich vandaag stelt. De toekomst ligt in beleving. Door eenheid, delen, samenwerken en heruitvinden. Door de moed om te veranderen en te streven naar een betere ervaring. Door de wens om "betere mensen" te worden: dat is de grote uitdaging die zich aftekent.

De beleving van de (e-)werknemer

Bedrijven en organisaties (en hun teams) proberen allemaal de werkomgeving te heruitvinden. Dat wordt wellicht een hybride constructie, waar de plaats en het moment waarop het werk gebeurt minder belangrijk worden dan de manier waarop. De algemene benadering van de business zal evolueren van een cultuur gebaseerd op koude prestatiecriteria en aanwezigheidsparameters naar een collaboratieve cultuur opgebouwd rond operationele indicatoren gebaseerd op kwaliteit en pertinentie. De beleving van de (digitale) werknemer heeft zelfs een impact op de basisstructuur van de meeste bedrijven. Organisaties zien dat hun reële kapitaal, hun ‘vloeibare’ goud de mensen zijn die voor en met hen werken. Menselijk kapitaal is een term die al jaren geleden bedacht werd, maar hij is vandaag relevanter dan ooit. Ook al hebben bedrijven steeds minder muren, gebouwen en fysiek aanwezige medewerkers, toch zijn hun echte ambassadeurs meer dan ooit hun teams, op alle niveaus. Gedeelde cultuur en waarden zijn goede ingrediënten voor deze nieuwe saus. De toekomst van de bedrijven zal worden besproken tijdens “zinvolle samenkomsten” en niet meer tijdens oeverloze vergaderingen: ontmoetingen dienen om een verschil en een impact te maken, niet voor het plezier van ellenlange verslagen.

Consumentenervaring en waarden

Consumenten maken hun keuzes ook op basis van hun ervaring: vlot winkelen, contactloos betalen, phygitale winkels, mobile en social shopping. Levering op aanvraag, zorgeloze facturering. Dit zijn de belangrijkste ingrediënten. Maar consumenten zijn niet langer alleen geïnteresseerd in het aanbod van een merk. Ze kijken ook naar diens relevantie. Ze onderzoeken de waarden en doelen van de merken waarmee ze geassocieerd willen worden. Ze zijn niet langer tevreden met een vage "presentatie van bedrijfswaarden" op een website: ze willen een bewijs van waarde. En de acties die daarbij horen. Bij grote kracht hoort een grote verantwoordelijkheid. De totale impact van een bedrijf, merk en organisatie heeft een enorm effect op de perceptie / merk / beleving van de consument. Leugens en inconsistenties zullen onverbiddelijk met de vinger gewezen worden.

De toekomst bestaat uit waarden en keuzes

Het komt uiteindelijk neer op het maken van de juiste keuzes. Waar, wanneer en hoe te werken? Hoe de werkomgeving, de stad, mobiliteit en onderwijs opnieuw uitvinden? Hoe zorg je ervoor dat de magie van inclusie op alle niveaus werkt? Hoe kunnen ethische waarden samengaan met het streven naar winst? Hoe geef je meer mensen kansen zonder het milieu te verpesten? Hoe draag je zorg voor onze kinderen? Onze ouderen? Voor de kwetsbare minderheden? Voor ons ecosysteem? Zullen we op alle niveaus een dialoog kunnen openen? Durven we de echte evaluatie aan voor echte verandering?

De toekomst is op zoek naar goede leaders

Bovenal heeft SXSW laten zien dat het begin van het volgende hoofdstuk niet draait om technologie, maar om leiders en leiderschap. Leiders die het roer moeten overnemen en onveranderlijkheid in vraag durven te stellen. Profielen met de wil en het vermogen om de goede te behouden en tegelijkertijd de deur te openen naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Mensen die bouwen aan de toekomst rond menselijk welzijn, de planeet respecteren en gezonde winsten genereren. Goede cijfers draaien zal geen garantie meer bieden op een plaats in het topteam.

Open, respectvol, tweerichtingsverkeer en transparante communicatie zullen de ruggengraat vormen van deze evoluerende samenleving. Er staat ons, verhalenvertellers, marketingmeesters en mediatovenaars, een spannende tijd te wachten: ons beroep staat centraal in de actie. Zullen we goed genoeg zijn om Excalibur uit de steen te halen?

Archief / TRAINING&BOOKS