Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Marketing binging, door Griet Byl (MM)

Zondag 29 November 2020

Marketing binging, door Griet Byl (MM)

Sinds 1981 en in niet-coronatijden luidde het BAM Marketing Congress officieus de eindejaarsperiode in. Het was het uitgelezen moment om je kennis bij te spijkeren, te netwerken, de laatste nieuwtjes mee te pikken en misschien zelfs een potje te kletsen over of met oud-collega’s.

Maar dit is 2020 en moeten het dus stellen zonder kostbare traditionele bakens als deze hoogmis voor marketeers. Gelukkig hadden de organisatoren de bui tijdig zien hangen en lanceerden ze al vroeg in dit (hopelijk) unieke jaar een ander, louter virtueel, concept. Dat werd met de hulp van showrunner Alex Thoré opgevat als een Netflix voor marketing die in plaats van de oorspronkelijke twee dagen zomaar even een hele week duurt. En zoals het een volwaardige SVOD-dienst betaamt, kunnen de intekenaars onbeperkt kijken naar believen, want na de releases in primeur blijft de content drie maanden lang beschikbaar ‘on demand’.

En dat is maar goed ook, want enerzijds is het Congres gisteren al begonnen en anderzijds is het aanbod niet alleen heel divers, maar ook bijzonder uitgebreid: meer dan tachtig sprekers maken hun opwachting. Om het behapbaar te houden, werden de keynotes overigens opgedeeld in vier ‘series’: International en National Blockbusters, Purpose, Consumer en Consumer Understanding en Retail Moving Forward. Een heuse marketingstreamingdienst dus, enkel het aanbevelingslogaritme ontbreekt.

De lat ligt dan ook hoog inzake virtuele evenementen, sinds de UBA zijn Trends Day in de lente vlekkeloos online organiseerde en de toon zette voor de hele sector, met een indrukwekkend aantal virtuele jureringen, prijsuitreikingen en Get Togethers, zoals die van de UMA vorige week, tot gevolg.

Als we zo vrij mogen zijn, dat toont onder andere toch dat ook een kleine, ingewikkelde markt als de onze blijk kan geven van veerkracht en over zijn verdeeldheden heen kan putten uit zijn rijke expertise om zichzelf in pertinent vraag te stellen, kort op de bal te spelen en met efficiënte alternatieven voor problematische kwesties te komen.

“Voor mij is het meest geschikte antwoord op een ongezien probleem dat je de onzekerheid aanpakt door je eigen zekerheden te creëren”, aldus Thoré bij de lancering van het concept achter het Congres. Misschien iets om voor ogen te houden bij de volgende ongetwijfeld hete hangijzers die 2021 in petto zal hebben voor marketeers en communicatiespecialisten. Ondertussen hebben we in onze agenda van volgende week een paar binge-sessies gepland en kijken we er ongelooflijk hard naar uit jullie weer in het echt tegen het lijf te lopen: eerst om te vragen hoe het gaat en dan om, old school als we zijn, naar scoops te hengelen tussen pot en pint.

Archief / TRAINING&BOOKS