Fr
Close

AWARDS

Alex Thoré: "Er wordt meer aantrekkelijk werk gemaakt in BTOB"

Vrijdag 25 Oktober 2019

Alex Thoré:

Op 22 oktober werden in Docks Brussel voor de vijfde keer de BTOB Awards georganiseerd door Media Marketing en We Media uitgereikt. Net voor het piekfijne gala met een gastronomisch diner om u tegen te zeggen, vroegen we juryvoorzitter en presentator Alex Thoré (BUDA.agency) naar zijn indrukken en de lessen voor onze sector.

Dit was de derde keer achter elkaar dat je de jury voorzat, dus je bent ondertussen door de wol geverfd. Wat voor balans maak je op van deze editie?
Een volledig positieve. Er werden opnieuw meer dan 60 cases ingediend en het niveau ligt elk jaar hoger. De dossiers zijn meer gebaseerd op nieuwere marketingtechnieken, met meer aandacht voor personalisatie en automatisatie, op een manier waarover goed is nagedacht, zonder te vervallen in een overdreven segmentatie.

Net zoals vorig jaar werden de meeste dossiers ingeschreven in communicatie. In de categorie Press zagen we een mooi aantal innovatieve impulsen, maar het aantal deelnemers daar kan beslist nog wat aanmoediging gebruiken.

Zie je bepaalde trends in de ingediende cases?
De ingediende cases tonen dat BTOB mee evolueert met de marketing en dus dezelfde trends weerspiegelt, zowel op het vlak van technieken (zoals CRM bijvoorbeeld) en digitalisering, als wat cocreatie betreft. Verder merk je dat storytelling essentieel blijft en zelfs nog sterker vertegenwoordigd was dan de vorige jaren.

Hoe is de jurering verlopen?
Heel vlot. Zoals je wellicht weet, worden de cases in twee fases beoordeel. Tijdens een digitale stemming worden eerst de genomineerden bepaald. Daarna volgt een jurydag: aan de hand van constructieve inhoudelijke gesprekken wordt bepaald welk metaal de genomineerden krijgen. Er was dit jaar veel unanimiteit en een snelle consensus.

De jury reikte niet een, maar twee Speciale Prijzen uit. Hoe komt dat?
Omdat ‘'The Curiosity Click' van Lucy voor Brightfish en ‘Drainphalt - The Cloud Project’ van Gutzandglory voor Willemen Groep precies ex-aequo eindigden. Het zijn totaal andere cases en ze werden bekroond om totaal andere redenen: eerstgenoemde omdat een kleine geniepige creatieve ingreep leidde tot indrukwekkende resultaat en laatstgenoemde omdat het zo’n gedurfde actie was dat ze het prime time nieuws haalde en dat voor een sector waarvan je normaal nooit iets hoort.

Wat onderscheidt de BTOB Awards in feite van de andere?
De exquise kwaliteit en het gastronomische sterrenniveau van het diner (lacht). Alle gekheid op een stokje, alle andere awards zijn B2C. Normaal speelt dat segment altijd een voortrekkersrol ten opzichte van corporate communicatie en toch illustreren de BTOB Awards dat er zeer aantrekkelijk werk gemaakt wordt in businesscommunicatie en vakpers. Dat moeten we blijven valoriseren en stimuleren. Daarom zijn deze Awards belangrijk.

Heb je als doorgewinterde juryvoorzitter tips voor kandidaat-deelnemers?
Kijk naar de winnende cases van de afgelopen jaren en hun inhoud. Laat ze je inspireren voor je marketing. Leer uit vandaag om het morgen nog beter te doen. Dat geldt ook voor ons. Ik voel me jaar na jaar beter gesteund door Marine Catlin (associate director bij Whyte Corporate Affairs, nvdr),als medevoorzitter. Volgend jaar wil ik nog twee stappen vooruit zetten en ambitieus blijven in BTOB marketing, zodat BTOC naar ons kijkt en een voorbeeld aan onze cases neemt.
 

Archief / AWARDS