Fr

INTELLIGENCE

Media Reactions 2022: Ad Equity neemt toe op bijna alle online kanalen

Maandag 19 September 2022

Media Reactions 2022: Ad Equity neemt toe op bijna alle online kanalen

“Campagnes hebben zeven keer meer impact bij een ontvankelijk publiek. Wil een advertentie haar volledige potentieel bereiken, dan heeft ze de juiste mediaomgeving nodig”, aldus Kantar in het voorwoord van het laatste Media Reactions-rapport.
 
Deze studie vraagt consumenten en marketeers naar hun favoriete mediakanalen en mediamerken. Voor deze derde editie ondervroeg Kantar 18.000 consumenten uit 29 markten en duizend marketeers - adverteerders, bureaus en media - die zo'n 400 merken vertegenwoordigen, goed voor bijna 90% van de wereldwijde media-investeringen;
 
Uit de resultaten blijkt dat aan de consumentenkant voor bijna alle onlinekanalen de ad equity toeneemt - een trend die vorig jaar al werd waargenomen. Deze ontwikkeling is deels te danken aan het feit dat mensen vertrouwder zijn met platformen. Uit de studie blijkt ook dat de perceptie van online reclame aanzienlijk verbeterd is: consumenten vinden die "betrouwbaarder", "onderhoudend", "kwalitatief beter" en "innovatiever" dan vorig jaar, en ze zijn vooral enthousiast over content afkomstig van influencers die met zes punten toenam in termen van Ad Equity.
De auteurs van de studie wijzen er niettemin op dat de toename van de hoeveelheid reclame, en met name van de zogenaamde ongewenste reclame, zowel de consumenten als de marketeers zorgen baart; Hetzelfde geldt voor het intrusieve karakter van reclame.
 
De consument geeft nog steeds de voorkeur aan offline media - met name gesponsorde evenementen - terwijl marketeers zeggen de voorkeur te geven aan online, en vooral aan OLV.
Wat de mediamerken betreft, zal het niemand verbazen dat wereldwijde platformen het populairst zijn bij zowel consumenten als marketeers. Consumenten geven de voorkeur aan Amazon - het merk dat het meest is gegroeid in termen van Ad Equity -, TikTok en Spotify. Marketeers noemen Instagram, Google en YouTube als eerste, hoewel TikTok aanzienlijk is gegroeid en nu op de vierde plaats staat.
Op de vraag naar de toekenning van hun budgetten/middelen voor 2023, zeggen marketeers dat ze hun investeringen in video en, meer in het algemeen, in alle digitale kanalen willen verhogen. Omgekeerd zullen de budgetten voor kranten en tijdschriften, film en radio (in mindere mate) worden verlaagd.

Archief / INTELLIGENCE