Fr

INTELLIGENCE

This Year Next Year, de Belgische editie:+13% in 2021

Woensdag 20 Januari 2021

This Year Next Year, de Belgische editie:+13% in 2021



De teams van GroupM België hebben de lokale sectie van het beroemde wereldwijde rapport 'This Year Next Year' gepubliceerd. Samengevat in twee cijfers vertoont de evolutie van de mediabestedingen een daling van 15,6% voor vorig jaar en een verwachte groei van 13% voor dit jaar.  

GroupM benadrukt echter dat de mediabestedingen, ondanks deze double digit groei - die ervan uitgaat dat de geplande grote sportevenementen in 2021 zullen doorgaan en sectoren als toerisme of film weer aan de slag kunnen - 4,6% lager zal blijven dan 2019. Het is dus wachten tot 2022 om het verlies van 2020 volledig goed te maken.  

GroupM heeft echter relatief veel vertrouwen. Ten eerste omdat de Belgische economie het beter doet dan het Europese gemiddelde (bbp, werkloosheid, inflatie) en ten tweede omdat het innovatievermogen waarvan de media momenteel blijkgeven, nieuwe advertentiemogelijkheden zal creëren, onderstrepen de auteurs van het rapport.  

Voor 2021, verwacht GroupM een groei van ongeveer 11% voor tv, digitaal, radio en kranten; tijdschriften zouden het 19% beter moeten doen en OOH 28%.  

De marktaandelen van de verschillende media zien eruit als volgt:
Er moet ook worden opgemerkt dat volgens GroupM en rekening houdend met de digitale luiken, het aandeel van online dit jaar 35% zou moeten bedragen (versus 26% in 2020, exclusief digitale extensies). In 2024 zou dat doorgroeien naar 38%.   

Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE