Fr

INTELLIGENCE

Influencer marketing: zijn celebrities uit de gratie?

Donderdag 21 Februari 2019

Influencer marketing: zijn celebrities uit de gratie?

Kylie Jenner en haar zussen zouden zich best zorgen maken. Volgens een onderzoek door Rakuten Marketing bij 200 Britse adverteerders die vertrouwd zijn met influencer marketing, betaalden die in 2017 nog gemiddeld 75.000 pond voor een post van een beroemdheid met vermelding van hun merknaam op Facebook, maar dat budget zou gedaald zijn tot 25.000 pond (-67%). De studie die gevoerd werd tussen december 2018 en januari 2019, geeft aan dat dit budget gelijk zou zijn aan het bedrag dat wordt uitbetaald aan "micro-influencers" (minder dan 10.000 volgers). Heel wat minder dus dan het miljoen dollar dat Kylie Jenner (110 miljoen volgers) in 2018 zou hebben ‘verdiend per Instagram-post (bron Hopper HQ).

In elk geval blijkt uit het onderzoek van Rakuten Marketing ook dat het budget voor influencer marketing van dezelfde adverteerders nu 40% van hun uitgaven bedroeg, tegenover 24% in hetzelfde onderzoek in 2017. Het geeft ook aan dat adverteerders gegroeid zijn in de materie; ze lijken ook een betere controle te hebben over het businessmodel van influencers en de impact van hun posts op de verkoopcijfers.

Archief / INTELLIGENCE