Fr

TECH

Rizon Parein: "Er komen steeds meer disciplines aan bod op Us By Night"

Donderdag 15 Mei 2025

Rizon Parein:

Eind september vindt in Antwerpen de zesde editie van Us by Night plaats. Dit design & creativity festival met internationale allure, dat de energie van een nachtclub combineert met de inhoud van een creatieve conferentie, keerde vorig jaar terug na vier jaar afwezigheid. Het mikt op 3.500 bezoekers. Initiatiefnemer Rizon Parein, die tussendoor even als product designer bij Meta in de VS werkte, leidt ons door het programma.

Wat wordt het overkoepelende thema van de 2025-editie van Us By Night?

Er is geen specifiek thema. We spelen op Us By Night vooral in op het verrassingseffect voor de bezoekers en in het bijzonder via de scenografie en de experiences. We hebben dit jaar een grote verrassing in petto waar er heel veel mensen over zullen praten... Verder hebben we zojuist de campagne gelanceerd waar we een overzicht van de eerste 30 namen voor deze editie geven, evenals een ‘recap’ van de vorige editie.
Zijn er trends in het nightlife- en eventgebeuren waar jullie rekening mee hebben gehouden of zullen houden?

Us By Night is een uniek concept dat nog altijd een sterke positie inneemt. Het is een andere manier van uitgaan, een meer inspirerende manier. We willen dat de bezoekers drie dagen lang opgaan in het event. We evolueren wel naar een diversere programmatie wat betreft de disciplines. Us By Night is in 2016 gestart met een focus op animatie en 3D, maar er is bij elke editie een verbreding doorgevoerd. Die brede curatie blijkt ook een deel van het succes te zijn. Op onze line-up vind je telkens onverwachte namen. We zetten in op ‘cross-disciplinary’. Bezoekers moeten niet alleen in hun eigen vakgebied, maar juist ook over de verschillende disciplines heen geïnspireerd raken.

Animatie en 3D nemen nog altijd een prominente plaats in binnen het programma. Welke andere disciplines zijn nog belangrijk?

Fotografie is dit jaar sterk vertegenwoordigd. Ook in ‘set design’ zullen liefhebbers hun gading vinden, met onder meer de klasbak die de shows van Beyoncé en Childish Gambino bedenkt (Tobias Rylander, nvdr.). Ik kijk ook uit naar de komst van grafisch designer en art director Pablo Delcan die op een heel clevere manier covers maakte voor onder meer The New York Times. Verder verwelkomen we grafisch designer Vasilis Marmatakis die alle filmposter maakt voor Yorgos Lanthimos (The Lobster, The Favourite, enz.).
 
Wat met tech?
 
Dat zal ruimschoots aan bod komen. Bij de vorige editie hadden we het genoegen een primeur te presenteren. Twee dagen na het onthullen van Orion, het prototype van Meta’s eerste AR glasses, presenteerde Meta de bril op Us By Night. Er is meer van dit in de maak voor de komende editie. Er is veel interesse en betrokkenheid van de Big Tech voor ons festival en we staan in contact met die spelers. We zijn momenteel aan het bespreken hoe we die partnerships concreet kunnen invullen. Ik vind het cool dat we vanuit het kleine Antwerpen met de Big Tech in Silicon Valley over zulke zaken kunnen overleggen. Dat is toch wel een pluim op onze hoed.
 
Wordt er bijzondere aandacht besteed aan AI in de programmatie?

AI zal hoe dan ook aan bod komen vanuit de verschillende toepassingen en perspectieven. Er zijn een paar artiesten die in deze discipline echt uitblinken. Het is interessant om te zien hoe professionals uit de creatieve sector omgaan met de komst van AI. Zien ze het als een bedreiging of iets dat ze moeten omarmen? We kunnen als organisatie dit soort ontwikkelingen niet negeren, of je nu voor of tegen bent. Ze verdienen het om belicht te worden.

Wat zijn voor jou de blikvangers op deze editie?

PlayLab Inc. uit Los Angeles stuurt haar senior design director Ana Cecilia Thompson Motta. Het bureau bouwt fantastische installaties en sets en is onder meer verantwoordelijk voor de zogenaamde runway shows van Louis Vuitton. Ik wou het bureau al uitnodigen in 2020, maar de pandemie stak stokken in de wielen. Davis Curtis-Ring is ook een topper in set design. Hij staat bekend om zijn zeer grafische sets en maakte naam met de sets die hij bouwde voor de Britse mode-ontwerper Craig Green. Tot slot kijk ik uit naar de passage van Sabine Marcelis, een van de strafste designers momenteel.

Heb je een verandering in het publiek gemerkt doorheen de jaren?

Niet echt. Vorig jaar hebben we, na een afwezigheid van vier jaar, Us By Night weer georganiseerd en ik vond het fijn om al die bekende gezichten terug te zien. We mikken wel nog meer op studenten. We hebben onder meer een partnership met vijf prestigieuze scholen in Zwitserland.

Er is ook een muzikaal luik.

Vorig jaar hadden we voor de eerste keer een stevig muziekprogramma. De laatste spreker was David Wilson, de regisseur van de videoclips van onder meer Tame Impala en Arctic Monkeys. Na zijn talk heeft hij een soort van cabaretshow gegeven onder onze discobal. Dat was zo gedurfd en uitbundig!

Er zijn voor het eerst dagtickets beschikbaar.

Daar was heel veel vraag naar, in het bijzonder door mensen met een drukke (werk)agenda. Toch hebben we het aantal dagtickets beperkt gehouden. De magie van Us By Night ligt net in een volle focus op het event, in het telkens weer tegenkomen van de andere bezoekers, ook in de stad. De beleving is toch anders als je maar een dag komt.

Archief / TECH