Fr

MEDIA

Europese uitgevers dienen gezamenlijke klacht in tegen Google wegens concurrentiebelemmering

Vrijdag 11 Februari 2022

Europese uitgevers dienen gezamenlijke klacht in tegen Google wegens concurrentiebelemmering

De European Publishers Council (EPC) heeft bij de Europese Commissie een klacht ingediend met betrekking tot de concurrentiebeperkende praktijken van Google op het gebied van ad-tech. Concreet vraagt de EPC de Europese Commissie om corrigerende maatregelen op te leggen en aldus de voorwaarden voor een gezonde concurrentie in de ad tech waardeketen te herstellen.
 
“Het is de hoogste tijd dat de Europese Commissie Google maatregelen oplegt die leiden tot een daadwerkelijke gedragsverandering”, aldus Christian Van Thillo, executive chairman van DPG Media die tevens voorzitter is van de EPC.
 
“Het gedrag van Google heeft al aanzienlijke schade berokkend en doet dat nog steeds, niet alleen ten opzichte van Europese nieuwsuitgevers, maar ook van alle adverteerders en uiteindelijk aan de consumenten, in de vorm van hogere prijzen, minder keuze, minder transparantie en minder innovatie. Mededingingsautoriteiten over de hele wereld hebben vastgesteld dat Google de concurrentie op het gebied van advertentietechnologie heeft beperkt, maar Google is weggekomen met kleine toezeggingen die zijn gedrag niet wezenlijk veranderen. Deze situatie kan niet blijven duren. Er staat te veel op het spel, vooral voor het voortbestaan en de toekomstige financiële leefbaarheid van een vrije en pluralistische pers. Wij roepen de Europese Commissie op om nu concrete stappen te ondernemen en Google's wurggreep op ons allen te neutraliseren.”
 
De EPC beschuldigt Google ervan dat het sinds de overname van DoubleClick in 2008 een strategie heeft ontwikkeld om de concurrentie op het gebied van ad-tech uit te schakelen en zo een volledige controle over zijn waardeketen te verwerven, “met marktaandelen van 90-100% in sommige segmenten”.
 
De vereniging is van mening dat de Europese Commissie goed geplaatst is om gevolg te geven aan de klacht, aangezien zij kan steunen op de bevindingen van een aantal mededingingsautoriteiten. “Deze klacht biedt de Europese Commissie een unieke kans om de problemen die zij heeft veroorzaakt door de fusie tussen Google en DoubleClick toe te staan, recht te zetten door doeltreffende corrigerende maatregelen op te leggen die de concurrentie in de ad-techsector zullen herstellen, ten voordele van Europese uitgevers, marketeers en consumenten”, besluit Christian Van Thillo.

Archief / MEDIA