Fr

CREATIONS

Eerste indrukken en trends uit de Eurobest-jury (Direct & Outdoor), door Geoffrey Hantson (Happiness)

Zondag 28 November 2021

Eerste indrukken en trends uit de Eurobest-jury (Direct & Outdoor), door Geoffrey Hantson (Happiness)

Covid zit overal. Maar steeds minder in goede ideeën.

Er was echt opvallend minder Covid-gerelateerd werk dit jaar. Wat uiteraard niet betekent dat dit onzichtbare monster onder controle is. Integendeel zelfs vrees ik. Maar het betekent wél dat Covid alvast niet langer alle creatieve ideeën besmet. En dat merken en bedrijven zich opnieuw proberen te focussen op hun core business, op wat hen zo anders maakt dan hun concurrenten en manieren zoeken om net dat ook zo ánders mogelijk in de markt te zetten. En ja, toegegeven, qua gevoel kwam dat toch heel dicht bij de opluchting. Want een jury is zoveel leuker en zoveel inspirerender als het een broeihaard is van grote en frisse ideeën die échte business problemen oplossen in plaats van campagnes die iedereen ertoe moeten aanzetten om regelmatig de handen te wassen.
 
Sommige trends zijn al lang geen trend meer. Gelukkig maar.

De meeste tendensen zijn hypes. Tijdelijk dus. Sommige daarentegen geven een richting aan die onomkeerbaar is. En in bepaalde gevallen is dat goed nieuws. In deze casus bijvoorbeeld: de trend van de fundamentele creativiteit versus – welja – de niet-fundamentele creativiteit. Mijn ervaring in deze jury was daar nog maar eens een bevestiging van. Natuurlijk zoeken we met zijn allen naar de beste, de meest opvallende en de meest verfrissende ideeën. Maar de beste ideeën die na een paar seconden reflectie eigenlijk niet veel meer zijn dan ‘creativity for the sake of creativity’, die maken zo goed als geen kans meer. Jury’s zijn zoveel rijper, zoveel meer volwassen geworden (en dat heeft niks met leeftijd te maken maar met ‘state of mind’). Of dat fantastische idee nu bloedserieus of hilarisch grappig is, het maakt niet uit, de basisvraag komt toch steeds weer neer op: heeft het ook écht iets gedaan? Heeft het een fundamentele impact gehad? Op een specifieke groep, op de mensen in het algemeen, op de maatschappij, op het land, op de planeet… . Een trend die we – echt waar - als creatieve industrie best bijzonder hard koesteren, hopend dat het geen wat lang uitgerekte hype blijkt te zijn.
 
Efficiëntie is niet altijd even efficiënt.

Hoezeer mis ik de échte-leven gesprekken. Je weet wel, mensen onder mensen, die elkaar écht zien, in levenden lijve, op een echte plek, met een echte achtergrond. Ik mis zelfs de soms ietwat vervelende kantjes ervan, zoals lijfgeuren of een lookadem. Natuurlijk lukt een online jury. Het werkt. Het gaat. Het is mogelijk. Het is zelfs best wel efficiënt. Maar, een jury is zoveel meer dan samen efficiënt het kaf van het koren scheiden om dan daarna het allerbeste werk te vieren. Een jury is inspirerend.  Het is breinvoeding. Het is energie. Het is zoveel zaken die een video-call nooit helemaal voor elkaar krijgt. Want de inspiratie van een jury, dat is ook de koffiepauzes. En de etentjes. En de gesprekken en de drankjes na de etentjes. En de nog veel meer koffie ’s anderendaags want de gesprekken en de drankjes na het etentje zijn dan toch ietsje te lang uitgelopen… . Maar je begrijpt wat ik bedoel, het zijn de niet-efficiënte gesprekken over onze gemeenschappelijke passie, Over ideeën, over onze industrie en over allerlei nonsens die een jury écht inspirerend maken. Dus laten we hier samen afspreken dat we nooit, maar dan ook echt nooit, zullen besluiten dat efficiëntie an sich altijd en voor alles het meest efficiënte is.

Vragen? Opmerkingen? Verwijten? geoffrey@happiness-anywhere.com

Archief / CREATIONS