Fr

MEDIA

Wanneer las u nog iets interessants over reclame in de B2C-pers?, door Peter Van Wijnaerde (Springbok)

Zaterdag 26 April 2025

Wanneer las u nog iets interessants over reclame in de B2C-pers?, door Peter Van Wijnaerde (Springbok)

Niet over wetgeving of influencers die regels breken. Maar echt over het vak. Over hoe ideeën ontstaan. Over slogans die blijven hangen. Over reclame als cultuur. Als industrie. Als spiegel. Als iets dat prikt, schuurt, raakt.

Lang geleden, hè?

Alsof reclame vandaag iets vies is. Alsof we journalisten iets misdaan hebben. Terwijl, diezelfde reclame betaalt de krant. Samen met de abonnees. Vrije pers? Zonder reclame ondenkbaar. En toch zwijgen redacties. Reclameschuw geworden. Alsof dankbaarheid voor reclame verdacht is.

Ergens is de klik verdwenen.

Ook bij de bureaus trouwens. De liefde is eruit. De budgetten zijn weg. Alles stroomt naar Amerika. Naar systemen die meten, sturen, optimaliseren. Lekker efficiënt. Lekker makkelijk. Waarom nog investeren in media die je niet meer leest?

Vroeger was dat anders. Dan zat er wekelijks een bijlage in de krant. media.com bij De Morgen. Het vak werd gevierd. Niet kritiekloos, wel met goesting. Dat deed iets. Je voelde je gezien. Je dacht, reclame leeft, wat een vak!

Met deze radiostilte verdwijnt reclame uit het publieke zicht. En dat is raar. Want reclame-kennis is net zo belangrijk als financiële geletterdheid. Voor ondernemers hoort reclame deel van hun DNA te zijn. Een goeie ondernemer moet het voelen. Notie van hebben. Waar pik je dat vandaag nog op?

We schrijven over mode omdat we kleren dragen. We zouden over reclame moeten schrijven omdat we dingen kopen. Simpel. Een beetje reclamegeletterdheid is geen overbodige luxe. Niet voor makers. Wel voor kopers. Reclame is zoveel complexer geworden. Reden te meer om het algoritme uit de black box te halen. Fraude via, zeg maar, Facebook ads zou dan misschien net iets minder kans maken.

Lieve media,

Kunnen we de draad weer oppikken? Elkaar weer tegenkomen, sterker maken? Want niemand praat nog met elkaar. De media en de bureaus kijken weg. Leven langs elkaar. Botsen niet eens meer. 

Ik pleit niet voor méér advertenties. Ik pleit voor nieuwsgierigheid. Voor redactionele ruimte. Voor stukken over het vak. Over de industrie. Over de mensen. Over de schoonheid. En ja, ook over de mislukkingen.

Geef reclame haar plek terug. Niet voor het vak alleen, maar voor iedereen die vandaag iets te zeggen heeft.

Archief / MEDIA