Fr

TECH

Wat je moet weten over Google Marketing Live 2024

Donderdag 23 Mei 2024

Wat je moet weten over Google Marketing Live 2024

Een week na I/O presenteerde Google tijdens zijn traditionele Google Marketing Live event dat op 21 mei plaatsvond op de Bay View-campus in Mountain View zijn projecten voor de komende maanden.
Door Griet Byl, onze reporter ter plaatse

“We leven in een totaal ander tijdperk dan bij de eerste editie in 2013”, aldus Philipp Schindler, chief business officier van Google. “Dit is wellicht het meest transformatieve moment ooit, in het tijdperk van AI.”

“De CMO is tegenwoordig de Change Management Officer”, vervolgde zijn collega Vidhya Srinivasan, VP & GM Advertising.  
De hoofdrol in de aangekondigde vernieuwingen die deze verandering tot stand moet brengen valt – hoe kan het ook anders – te beurt aan generatieve AI. Die moet adverteerders in staat stellen makkelijker betere en relevantere (immersieve) advertenties te creëren en die dan vervolgens te evalueren om de volgende campagne nog effectiever te maken op alle kanalen die Google in huis heeft.

Create & generate

Concreet wordt Performance Max – de tool waarmee Google campagnes kan uitrollen over YouTube, Display, Search, Dicscover, Gmail en Maps - voorzien van een aantal nieuwe functies om de productie van aangepaste creatieve assets voor advertenties op de verschillende marketingkanalen te vergemakkelijken (bewerkingsmogelijkheden, virtuele Try-ons, 3D-advertenties, enzovoort), terwijl ze toch aansluiten bij de merkidentiteit.

Daarnaast kondigde Google ook aan dat de DemandGen-campagnes op YouTube uitgebreid worden naar Display & Video 360 en Search Ads 360. Er komen ook nieuwe formaten op YouTube: verticals, reclamestickers en automatisch gegenereerde ads op basis van beelden op de accounts en feeds van creators nadat die hun akkoord hebben gegeven.

Bovenop deze “creatieve” innovaties, bevestigde Google de eerder aangekondigde integratie van Search en shopping advertenties in AI Overviews, zijn door Gemini gebooste online zoekervaring. “15% van alle zoekopdrachten is elke dag opnieuw nieuw”, aldus Schindler daarover. “De menselijke nieuwsgierigheid is onbeperkt.” Daarom: “Let Google do the Googling for you”. Binnenkort worden aldus Search- en Shopping-advertenties in getest in AI Overviews voor gebruikers in de VS. Ze kunnen verschijnen binnen het AI-overzicht in een sectie die duidelijk is gelabeld als ‘gesponsord’ als ze relevant zijn voor zowel de zoekopdracht als de informatie in het AI-overzicht.

One-stop-datashop

Nog een pijler in de constructie van het almaar completere Google-ecosysteem is de Google Ads Data Manager die alle first-party data van adverteerders verzamelt om campagnes efficiënt uit te leveren. Adverteerders kunnen vervolgens aangeven welke data ze delen en wat niet. “Een digitale wereld waarin consumenten meer privacy verwachten, vraagt een nieuwe mindset en een nieuwe toolkit”, aldus Karen Stocks, Vice President Global Measurement and Audience Solutions bij Google. “Beschouw privacy dus als een kans om van precisie te evolueren naar het tijdperk van predictie.”

In dat kader wordt de Ads Data Manager vereenvoudigd en voor iedereen toegankelijk gemaakt. “Meer bepaald voor kleine en middelgrote adverteerders wordt hij intéressant”, aldus Karen Stocks nog. Voor Google zelf is het vooral een manier om zijn markt te verruimen in een almaar drukker beconcurreerde digitale advertising en e-commerce markt en de wellicht ooit verdwijnende third-party cookies op te vangen.

Dat is ook een van de aangekondigde troeven van Meridian, het open-source marketing mix model dat Google in betaversie lanceert en ook kanalen buiten Google repertorieert. “Marketing mix modeling is back”, zei Karen Stocks daarover. “Dankzij AI moeten deze tools een holistisch en beeld geven van de marketinginspanningen. 
“Geleid door onze AI-principes en feedback van klanten, zullen deze nieuwste AI-innovaties marketeers helpen groter te denken, gedurfder te creëren en sneller resultaten te behalen”, vatte Vidhya Srinivasan het mooi samen. “AI is geen marketeer. Menselijke creativiteit, strategisch inzicht en expertise zullen altijd een voordeel blijven voor marketeers.” Wat betreft de sterke punten van Google, benadrukte de VP graag dat de G van Gafam zich blijft onderscheiden door zijn roots: vrije toegang bieden tot informatie en bedrijven helpen om te groeien door het aanbieden van de beste technologische oplossingen, gebaseerd op feedback van adverteerders. “Google is een levendige marktplaats voor aandacht”, besloot ze. Bij de les blijven is dus de boodschap.

Nog even preciseren dat al dat moois eerst uitgerold wordt in de Verenigde Staten en pas dan in de rest van de wereld. Een precieze datum is er niet, maar het zou nog voor dit jaar zijn.

Archief / TECH