Fr

INTELLIGENCE

State of the Media 2024: de uitdagingen in journalistiek

Woensdag 22 Mei 2024

State of the Media 2024: de uitdagingen in journalistiek

Cision, de wereldwijde specialist in media intelligence en media monitoring oplossingen voor pr-specialisten en marketeers, heeft zijn vijftiende State of the Media rapport gepubliceerd (in het Frans). Daarin worden trends, uitdagingen en problemen binnen de journalistiek geanalyseerd (meer dan 3.000 professionals in negentien landen namen deel aan de enquête). 
 
Volgens de auteurs van dit rapport blijven de grootste uitdagingen voor de journalistiek het behouden van de geloofwaardigheid als betrouwbare informatiebron en de strijd tegen fake news. Die zaken werden genoemd door 42% van de deelnemers aan het onderzoek. 
 
Zich aanpassen aan veranderingen in de mediaconsumptie wordt door iets meer dan vier op de tien journalisten aangehaald als een uitdaging. 
 
De andere aandachtspunten voor journalisten zijn een gebrek aan personeel en middelen (36%), dalende advertentie- en inkomstenstromen (34%), de concurrentie met influencers en digitale content creators om de aandacht van het publiek (28%) en de opkomst van AI (26%).

We vermelden terloops ook de groeiende rol van data en het verzamelen ervan. De auteurs van het rapport wijzen erop dat de meeste journalisten data gebruiken om het succes te meten en hun redactionele strategie te bepalen. Het neveneffect hiervan is de druk om prioriteit te geven aan populaire artikelen die veel clicks en shares halen, vaak ten koste van objectieve informatie. Een van de geïnterviewden verwoordde het als volgt: “Journalistiek gaat tegenwoordig over ‘clicks’ en ‘shares’. Alsmaar vaker krijgen die criteria voorrang op het informeren van het publiek.”.
 
Uit de studie blijkt ook dat 97% van de journalisten sociale media gebruikt voor professionele doeleinden, voornamelijk om content te publiceren en/of te promoten en om te communiceren met hun publiek. Het valt op dat, ondanks de angst voor fake news, de helft van de journalisten sociale media gebruikt om informatie te checken.

Op de vraag ‘Welke sociale media bent u van plan dit jaar meer te gebruiken voor uw werk’, werd Instagram (44%) het meest genoemd, gevolgd door LinkedIn (39%), Facebook (34%) en YouTube (28%).

53% van de journalisten zegt helemaal geen AI te gebruiken in hun professionele bezigheden, 28% niet veel, 12% regelmatig en 5% vaak. 
 

Archief / INTELLIGENCE