Fr

MEDIA

SBS wordt Play Media en lanceert uniform ecosysteem voor tv- en OLV-reclame

Vrijdag 20 Januari 2023

SBS wordt Play Media en lanceert uniform ecosysteem voor tv- en OLV-reclame

De zenders van deScandinavian Broadcasting Systems krijgen een andere naam en vormen voortaan de familie van Play Media, zoals de Telenet-dochter sinds vrijdag heet. Nog een primeur: al die programma’s kan regie Ads & Data voortaan zowel lineair als online commercialiseren binnen een enkel data-ecosysteem. Annick Bongers (programmadirecteur SBS) en Bart Demeulenaere (CCO Ads & Data) leggen uit.

Bij onze vorige ontmoeting in augustus pakten jullie uit met een andere visie op het klassieke programmarooster, met de nadruk op overzichtelijk gestructureerde must see content. Hoe zit dat voor dit nieuwe seizoen?

Annick Bongers:
Die visie blijft onveranderd. We zagen afgelopen seizoen al dat on demand kijken minstens even belangrijk is geworden als live kijken. Dat geldt des te meer voor de iets jongere en actievere kijkers die wij hebben en die op een andere manier content consumeren. De strijd om de kijker is dus harder dan ooit en je kunt hem enkel winnen met titels die boven het maaiveld uitkomen.

Tweede essentiële kenmerk van zowel ons lineaire als online aanbod is eenvoud en extreme vindbaarheid. Daarom maakt Play alle content ook in 2023 beschikbaar via een helder en eenvoudig lineair schema: om 20u duikt De Tafel van Vier in de actualiteit van de dag, vanaf 21u brengen we onze prime time-titels. Parallel kun je op GoPlay alle content bekijken waar en wanneer je wilt. Niet voor niets is ons motto ‘Play, daar kies je voor’.

Je leest wel eens dat broadcasters het einde van lineaire uitzendingen zouden overwegen.

Bart Demeulenaere:
What’s in a name? Alle spelers groeien naar elkaar toe en nemen elkaars sterke punten over. Broadcasters zetten in op AVOD en FAST (thematische zenders met advertising die in loopvorm uitzenden, nvdr), streamers komen met lineaire releases en investeren in voetbalrechten, nieuwsoverzichten en live shows. Zelfs inzake commerciële modellen lijken broadcasters en streamers almaar meer op elkaar: eerstgenoemde experimenteren met SVOD-diensten en laatstgenoemde mikken op advertenties. Wat is binnen zo’n context de exacte definitie van broadcasting nog? De spelers komen elkaar ergens in het midden tegen. Maar dus het einde van lineaire televisie is nog niet in zicht, al was het maar als etalage voor je content.

AB: Precies. De alfa en de omega van beide werelden is – zoals gezegd - sterke content en die hebben we.

Allicht. Wat voor nieuwigheden hebben jullie de komende weken en maanden in petto?

AB:
We hadden al verschillende ‘must see’ titels en daarnaast komen we met diverse nieuwe prikkelende programma’s. In de eerste categorie is ondertussen al een nieuw seizoen van Big Brother gestart. Nieuw is dat we daarvan ook 24/7 live streaming aanbieden op Telenet en Go Play. De eerste resultaten blijken bijzonder goed: zo’n 300.000 mensen hebben er al naar gekeken, ze gebruiken die streaming blijkbaar at als een soort achtergrond. Ook vaste waarden als De Rechtbank, Over de Oceaan en – joepie, hoera - De Mol, om er maar een paar te noemen, krijgen een nieuw seizoen.

Bij de nieuwigheden vermeld ik graag ‘Recht naar de gevangenis’, een format van Woestijnvis, waarin zes justitie-professionals, onder wie een gevangenisdirecteur, een rechter en de Minister van Justitie zelf, zich vier dagen lang laten opsluiten om de werking van de nieuwe gevangenis van Haren te testen en te ondergaan.

Aan fictiezijde experimenteren we met interactie in ‘Assisen’ van Dedsit. De reeks gaat over het proces van een sterdanseres. Na zes afleveringen bepaalt de kijker het einde – dus of ze schuldig is of niet – en die aflevering tonen we dan ook. Ter afsluiting onthullen we ook wat er echt is gebeurd. Parallel hoort er ook een online luik bij met elke week extra content.

Meerdere van jullie programma’s – waaronder ook het nieuwe lichtvoetige magazine Play Café – worden opgenomen in Play Zuid, jullie nieuwe stek op het Antwerpse Zuid. Waar gaat die nog allemaal voor dienen?

AB:
Play Zuid is een manier om onze content te doen leven en te diversifiëren. We nemen er om te beginnen onze eigen programma’s op, zoals Play Café en de Tafel van Vier, maar ook het nieuwe muziekprogramma Tulpen uit Antwerpen. Daarnaast kunnen de we de zaal, maar ook de radio- en televisiestudio’s uitbesteden aan andere evenementen en partners. De site die op een zeer toegankelijke en aangename plaats aan de Antwerpse kaaien ligt, is een pijler in onze strategie om uit te groeien tot een entertainmentbedrijf. De eerste stenen daarvan legden we al met live events als de voorstellingen van James de Musical en de finale van De Mol in het Sportpaleis.

Wat worden de commerciële prioriteiten van Ads & Data dat instaat voor de commercialisering van al die content?

BDM:
Zoals eerder aangekondigd komt het erop aan de twee ecosystemen – dat van de settopboxen en dat van de online kijkers – te mergen tot een enkel ecosysteem. Dat kon tot dusver niet, maar sinds januari kunnen we dezelfde campagnes uitleveren aan lineaire en online kijkers, over de media heen. Dankzij het aandeelhouderschap van Proximus, Telenet en Mediahuis beschikt Ads & Data over de vereiste consent en data voor alle gebruikers om gepersonaliseerde advertenties te serveren aan de gebruikers en op basis van overeenkomsten met de telco’s wordt elk on demand programma voorafgegaan door een unskippable preroll van 1 minuut reclame. Zo kunnen we een enkel maar ruimer inventaris aanbieden en wordt elk reclameblok in feite potentieel addressable, zowel online als lineair.

Het andere grote nieuws van de dag is jullie nieuwe naam.

AB:
Klopt. De vlag dekte de lading niet meer. Daarom wordt SBS Play Media. We evolueren van een audiovisueel naar een belevingsmerk met twee pijlers: de zenderactiviteiten enerzijds en het entertainmentaanbod op alle platformen die in de toekomst relevant zullen zijn. Beschouw deze nieuwe naam gerust als het orgelpunt. Aan het aandeelhouderschap verandert er niets: Play Media blijft, net als Woestijnvis, 100% eigendom van Telenet.

Archief / MEDIA