Fr

MEDIA

Proximus en DPG Media rollen digitaal en unskippable reclamemodel uit op Replay en opnames

Donderdag 19 Januari 2023

Proximus en DPG Media rollen digitaal en unskippable reclamemodel uit op Replay en opnames

In het kader van het samenwerkingsakkoord dat beide bedrijven in december 2021 sloten, voeren Proximus en DPG Media binnenkort enkele vernieuwingen door rond het bekijken van opnames en programma’s in replay op de VTM-zenders. De unskippable prerolls van een minuut die al van kracht waren voor on demand programma’s worden vanaf april uitgebreid naar de door de gebruikers opgenomen programma’s. De rest van het opgenomen programma (inclusief de reclameblokken) blijft wel doorspoelbaar.

Mits toestemming van de klant zullen de spots binnen deze unskippable preroll gepersonaliseerd worden, zodat ze zo relevant mogelijk zijn. Bovendien hebben beide bedrijven afspraken gemaakt om preciezere informatie uit te wisselen over de start- en eindtijden in de programmering, waardoor opnames onmiddellijk inpikken bij de start van het programma. De kijker hoeft dus niet langer zelf op zoek te gaan naar de begingeneriek en kan – na afloop van de niet-doorspoelbare spots – meteen naar zijn gekozen programma kijken.

Aldus wil DPG Media, in navolging van de visienota die sectorvereniging VIA publiceerde in 2021 en in samenwerking met de verschillende telco’s, het economische model achter tv- en online videoreclame afstellen op de veranderde mediaconsumptie, door ervoor te zorgen dat reclame geïntegreerd is in alle kanalen waarop de consument kijkt. “Verder is dit een volgende stap in de digitalisatie van het advertentiemodel en de strategie om alle tv-consumptie en -bereik via een enkele gateway aan te bieden aan de adverteerders”, aldus Wilfried Celis, deze keer in zijn hoedanigheid van Director Audiovisual Strategy & Partnerships bij DPG Media.

De wijzigingen worden vanaf april om te beginnen toegepast op de nieuwste generatie TV Boxen, met de bedoeling om dit op korte termijn verder uit te breiden naar oudere modellen én naar de andere in eerste instantie Vlaamse zendergroepen. Franstalig België zou dan later volgen.

Archief / MEDIA