Fr

INTELLIGENCE

78% van de Belgen noemt zichzelf 'gamer' volgens GroupM

Donderdag 8 December 2022

78% van de Belgen noemt zichzelf 'gamer' volgens GroupM



Na de ‘Belgian Video Streaming Monitor’ nam het Data & Insights team van GroupM Belgium gaming onder de loep. Volgens de auteurs van ‘The Games Are On’, dat een kwantitatief luik (1.000 Belgen tussen 18 en 59 jaar bevraagd in september/oktober) combineert met een reeks diepte-interviews met consumenten van esports content, biedt de gaming industrie merken heel wat potentieel.
 
Volgens dit onderzoek noemt 78% van de mensen zichzelf gamer. Gemiddeld bedraagt de tijd die aan videogames wordt besteed 100 minuten per dag, “wat een goede zichtbaarheid en interessante contactmogelijkheden biedt aan potentiële merken die geïnteresseerd zouden zijn in reclamecampagnes in videogames”, aldus GroupM op.
Wat reclame betreft, toont het onderzoek ook dat advertenties die beloningen of credits aanreiken (55%) net zoals interactieve reclame tijdens gamesessies op de smartphone (38%) blijkbaar de grootste interesse wekken, meer dan diegene die rechtstreeks in het spel geïntegreerd zijn en diegene die uitgezonden worden tijdens het aftellen van een game tijdens een livestream.
GroupM wijst ook op de doorbraak van esports: bijna 68% van de Belgen weet wat het is en 26% is ermee vertrouwd. Meer dan drie op de tien Belgen hebben al naar wedstrijden gekeken; ze besteden er gemiddeld 91’/dag aan. 39% van de consumenten van esports heeft al betaald om toegang te krijgen.
 
Bij de platformen die worden gebruikt om online gamers of esports-wedstrijden te bekijken, zijn YouTube Gaming (35%) en Twitch (29%) het populairst.
 
In het algemeen zijn gamers vooral jonge Franstalige mannen met een sterke interesse voor nieuwe technologieën. De studie definieert vier soorten spelers:
 
- de ‘casual gamers’ die het minste ervaring hebben; zij spelen gemiddeld twee keer per week op hun smartphone; 

- de ‘midcore-gamers’ zijn iets meer ervaren, ze besteden meer tijd aan het spelen van videogames, voornamelijk via hun PlayStation-console; 

- de ‘hardcore gamers’ hebben een goed spelniveau, besteden er meer tijd aan dan de twee voorgaande profielen en gamen het liefst op hun computer. 

- de ‘champions’ zijn doorgewinterde gamers en grote consumenten van esports-competities. 

Het laatste deel van de studie is gewijd aan innovatie.
90% van de respondenten verklaart al van virtual reality te hebben gehoord en 62% is ermee vertrouwd; de geholpen kennis bedraagt 53%. Augmented reality is minder bekend: 68% awareness, 48% vertrouwdheid en 34% naambekendheid. De metaverse (62%) lijkt bekender dan de NFT’s (54%). De studie bevestigt dat het profiel van de Belgen die dit soort virtuele ervaringen kennen en gebruiken, vooral overeenkomt met jonge mannen uit de hogere sociale klassen in een stedelijk milieu die van reclame en nieuwe technologieën houden.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE