Fr

INTELLIGENCE

CIM RAM: Niet veel nieuws onder de zon

Woensdag 19 Oktober 2022

CIM RAM: Niet veel nieuws onder de zon

Het CIM publiceerde zijn nieuwste golf van de radiobereikstudie (RAM) van GfK voor de periode mei-augustus. Die is opnieuw gebaseerd op drie wervingsmethodes: 53% face-to-face, 31% online en 17% telefonisch met online enquête; voor deze golf werden de dagboeken van de gedeeltelijke panelisatiestrategie geïntegreerd.
 
Lichte veralgemeende daling via FM in Vlaanderen
 
In Vlaanderen verandert er nauwelijks iets aan de machtsverhoudingen. DPG Media-zenders Qmusic en Joe behouden met hun marktaandeel hun tweede en derde plaats, met respectievelijk 12,8% en 10,7%, na het ongenaakbare Radio 2 dat net als tijdens de vorige golf afklokt op 28,3%. Maar alle drie zien ze zowel hun bereik als hun luisterduur heel licht dalen.
 
Daarna volgen Radio1, MNM en StuBru met respectievelijk een marktaandeel van 8,5%, 7,3% en 7%. Klara behaalt tijdens deze golf een licht positief marktaandeel van 2,4%.
 
Achter deze klaarblijkelijke stabiliteit zitten twee fenomenen die wellicht een impact hebben gehad op de cijfers. Enerzijds werd er in het algemeen minder naar de radio geluisterd, zoals blijkt uit de bijna veralgemeende daling van de luisterduur aan Vlaamse zijde. Logisch, als je weet dat tijdens de zomermaanden heel wat mensen op vakantie zijn. Bij de digital only zenders zie je dan weer wel een langere luisterduur. Zo werd er tijdens de afgelopen golf gedurende 214 minuten naar Radio2 Bene Bene geluisterd; ook Nostalgie+ kan prat gaan op een luisterduur van 213 minuten, net zoals StuBru De Tijdloze gemiddeld 200 minuten per dag opstaat. Bij de FM-stations doen enkel Radio 2 en Joe het beter met respectievelijk 257 en 247 minuten.
 
Bovendien dient te worden opgemerkt dat de CIM RAM-cijfers enkel op het live radio luisteren slaan; het groeiende audio en podcast luisteren is hier niet inbegrepen. Om dat te meten publiceert het CIM zijn Radio Stream Monitor die de streams van digitale radio’s meet en sinds maart de Audio time-studie die peilt naar het aandeel van alle soorten audio in ons dagelijkse luistervolume. Volgens deze laatste besteden Belgen op een gemiddelde dag 5 uur aan audio-activiteiten, waaronder live radio.
 
Ook nog even vermelden dat DPG Media Advertising voor het eerst uitpakt met een nationale mededeling. Die preciseert dat in Vlaanderen de door DPG Media vertegenwoordigde radiozenders een marktaandeel halen van 41,4%  op de 18-54-jarigen, terwijl de zenders van IP Belgium 7,9% halen met hun Nederlandstalige aanbod. In het zuiden bereiken de zenders die door IP Belgium gecommercialiseerd worden met hun Franstalige aanbod een marktaandeel van 50,5% op dezelfde doelgroep.

DPG Media Advertising voegt eraan toe dat Qmusic zijn leiderspositie op de 18-54-jarigen versterkt met een marktaandeel van 22,7% en dat Contact leader is in het zuiden met meer dan 20,7%. De regie wijst er nog op dat de combo’s Nostalgie en Nostalgie+ een marktaandeel halen van 6,6% in Vlaanderen op de 18-54 en van 16,6% op 12+ aan Franstalige zijde.

“De CIM RAM-studie geeft ons de goede resultaten van de radio, met meer dan 5 miljoen luisteraars per week in het noorden en meer dan 3,5 miljoen in het zuiden voor alle radiostations. Radio blijft wekelijks 9 op de 10 mensen in het noorden en 8 op de 10 mensen in het zuiden bereiken”, besluit de regie van DPG Media.

Nostalgie opnieuw op een in Franstalig België

Aan Franstalige zijde is Nostalgie opnieuw marktleider, maar de grote winnaar van deze zomergolf is Contact, dat met 8,7% tot 479.190 luisteraars stijgt inzake gemiddeld dagelijks bereik, tegenover 473.920 luisteraars voor de belangrijkste radiozender van NGroup; Contact wint ook 9' in luisterduur (154' versus 156' voor Nostalgie).
 
VivaCité zakte naar de derde plaats in termen van marktaandeel en daalde van 561.800 naar 472.160 dagelijkse luisteraars, met bovendien 20' minder luistertijd (129'). Classic21 boekt daarentegen een sterke vooruitgang: het is één plaats gestegen in de marktaandeelranking en heeft Bel RTL ingehaald dankzij zijn record luistertijd (174'); de zender spreekt dagelijks gemiddeld 343.240 luisteraars aan. Inzake luisteraars moet Classic21 Bel RTL wel laten voorgaan (415.190 luisteraars, een stijging van 4%, maar een gedaalde luisterduur van 147' naar 130').
 
Ter afsluiting van dit korte overzicht van Franstalige radiozenders willen we wijzen op de goede scores van La Première en Tipik, die hun bereik zagen toenemen tot respectievelijk 306.910 en 240.740 luisteraars. NRJ verliest daarentegen terrein met 240.740 luisteraars. Tot slot moet worden gewezen op de zeer goede scores van Nostalgie+: uitsluitend digitaal verzamelt die zender dagelijks 63.540 luisteraars, met een recordluisterduur van 192'.

Archief / INTELLIGENCE