Fr

INTELLIGENCE

Matrix: het aandeel van digitale investeringen nadert de 50%

Donderdag 23 Juni 2022

Matrix: het aandeel van digitale investeringen nadert de 50%

Appelen zijn geen peren. Vooral als het gaat over de twee belangrijkste digitale benchmarks die zijn uitgevoerd door de tandem UBA-UMA enerzijds en de BAM anderzijds (met steun van de UMA en de DMA): in maart rapporteerde eerstgenoemde een aandeel van 34% voor digital in 2021; in de nieuwe Matrix-studie, die zojuist is gepubliceerd, komt dit aandeel uit op bijna 49%.
De studie bevestigt ook dat na een jaar 2020 waarin de digitale investeringen stagneerden, de groei in 2021 is hervat: het bedrag van de online-investeringen wordt geschat op 935,6 miljoen euro. Dat is een stijging met 28% ten opzichte van 2020.
Wat de mediamix betreft, staat social op kop (24%), gevolgd door SEA (20%), display (16%) en video (13%). Vier van deze kanalen hebben geprofiteerd van de groei van digital in 2021 en noteren een toename van hun respectieve investeringen. Zo is Social met 7% gegroeid tot 220 miljoen, Paid Search met 37% tot 184 miljoen, Display met 21% tot 147 miljoen en Video met 46% tot 120 miljoen. In de studie worden de resultaten van deze kanalen echter genuanceerd door uit te leggen dat er een sterk verschil in investeringen is tussen bureaus en adverteerders. Terwijl video bij adverteerders met 46% groeide, bedroeg de groei bij bureaus slechts 4%. Hetzelfde geldt voor display, waar het verschil nog groter is: +22% tegenover -14%.
Tot slot blijkt uit de Matrix-studie dat de toekomstige verdwijning van cookies nog niet helemaal is doorgedrongen, vooral niet bij adverteerders, waar 37% zich er niet eens van bewust is en 36% zegt totaal niet klaar te zijn voor de overgang. Bij de bureaus en de media liggen deze percentages tussen de 16% en 27%. Vandaar de urgentie voor BAM om de verschillende marktpartijen bewust te maken van deze problematiek.

Archief / INTELLIGENCE