Fr

MEDIA

Telenet neemt een belang in productiehuis Caviar

Dinsdag 30 Maart 2021

Telenet neemt een belang in productiehuis Caviar

Telenet heeft een participatie van 49% in de Caviar Group genomen. Het Belgische productiehuis met teams in Los Angeles, Parijs en Londen werd recent nog genomineerd voor een Oscar voor de film ‘Sound of Metal’. De overige aandelen blijven in handen van Bert Hamelinck (CEO en verantwoordelijk voor fictie), Mathias Coppens (verantwoordelijk voor tv-afdeling Roses Are Blue) en Michael Sagol (chief talent officer en verantwoordelijk voor branded content internationaal). De overeenkomst, die niet hoeft voorgelegd te worden aan de mededingingsautoriteiten, wordt op 1 mei gefinaliseerd.

De investering kadert in de langetermijnstrategie van Telenet om binnen de Vlaamse mediasector meer structurele samenwerkingen uit te bouwen, aldus detelecomoperator in het persbericht: “Telenet ziet in Caviar Group een speler die zowel heel straffe content kan maken als ook ervaring heeft om deze content en de talenten erachter, internationaal te vermarkten.”

Caviar dat initieel werd opgericht als productiehuis voor reclamefilms groeide uit tot een speler die ook actief is in het produceren van tv-content en fictie met series zoals ‘Clan’, ‘Tabula Rasa’ en ‘Fuck You Very Very Much’ dat weldra op de buis komt. Het productiehuis is ook gekend voor tv-formats als ‘De Code van Coppens’, ‘Het Lichaam van Coppens’ en ‘Down The Road’. In april start Caviar met filmen voor ‘Rebel’, de nieuwe film van Adil en Bilall. Het productiehuis is gestructureerd rond drie commerciële entiteiten – reclame, fictie en tv – in vijf verschillende regio’s (België, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten). Zijn strategie is gericht op de groei van talenten (voornamelijk regisseurs) en de creatie van content die geëxporteerd kan worden op internationale schaal. 

Bert Hamelinck: “Alles wat we voor een Vlaams publiek maken, heeft de intentie om het ook te kunnen exporteren. Dat is op natuurlijke wijze voortgekomen uit de beperkte Vlaamse afzetmarkt en het verzadigde lokale medialandschap. We houden steeds de rechten van onze formats bij ons, wat leidt tot co-producties met andere landen. Wij geloven dat lokale consolidatie en centralisatie, samen met een focus op formats die ook in het buitenland werken, de manier is om verder te groeien. Caviar staat ondertussen internationaal op de kaart, nu moeten we verder bouwen aan een businessmodel waarbij lokaal talent zo veel mogelijk kan switchen tussen lokale en buitenlandse projecten. Door Telenet als partner te kiezen, zijn we ideaal gepositioneerd om in dit snel veranderende medialandschap de motor te zijn van de eerste grote Belgische entertainmentgroep en creëren we kansen voor de lokale markt.”

Archief / MEDIA